انتصابات حاشیه‌ساز برای وزارت علوم، پس از ۶۲ روز دوباره وزیر علوم را به مجلس کشاند

به گزارش مبارکه نا به نقل از خبرگزاری تسنیم: انتصابات حاشیه‌ساز برای وزارت علوم، پس از ۶۲ روز دوباره وزیر علوم را به مجلس کشاند، اما این بار نه برای دفاع از برنامه‌های خود به‌عنوان وزیر پیشنهادی بلکه به‌خاطر چند انتصاب حاشیه‌ساز در وزارت علوم به‌عنوان وزیر این وزارتخانه.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یک‌شنبه 5 آبان ماه سال جاری با 159 رأی موافق و 70 رأی مخالف و 32 رأی ممتنع، از مجموع 261 رأی مأخوذه به رضا فرجی‌دانا به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعتماد کردند.
فرجی‌دانا دومین گزینه پیشنهادی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور برای تصدی این مسئولیت بود. پیش از فرجی‌دانا، جعفر میلی‌منفرد سرپرست وزارت علوم بود که نمایندگان به‌علت حضور فعال در فتنه 88 و حمایت از عناصر تندرو و رادیکال به وی رأی اعتماد ندادند و رئیس‌جمهور جعفر توفیقی را به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی کرد.
نمایندگان به همان دلایلی که با حضور میلی‌منفرد در وزارت علوم مخالف بودند، به انتصاب توفیقی نیز اعتراض کردند. انتشار فیلم سخنرانی توفیقی در جمع اساتید متحصن در مسجد دانشگاه تهران در فتنه 88 بر حجم مخالفت‌ها با توفیقی افزود.
اما همزمان با شدت گرفتن مخالفت‌ها، رئیس‌جمهور در نهایت رضا فرجی‌دانا را به‌عنوان دومین وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرد و 10 روز بعد (5 آبان 1392) مجلس به وی رأی اعتماد داد.
با آغاز به کار وزیر جدید علوم، وی در همان ماه‌های اولیه جعفر میلی‌منفرد را به‌عنوان معاون آموزشی و جعفر توفیقی را به‌عنوان مشاور عالی خود منصوب کرد. نمایندگان بلافاصله به فرجی دانا اعتراض کردند.
طبق گفته اعضای کمیسیون آموزش در همان دوران، فرجی‌دانا به‌خلاف وعده خود در جمع اعضای کمیسیون عمل کرده است؛ نمایندگان می‌گفتند، فرجی دانا در نشست‌های کمیسیون وعده داده بود که در انتصابات خود از افرادی که در فتنه 88 نقش داشتند، استفاده نکرده و در جهت حفظ آرامش فضای دانشگاه‌‌ها تلاش کند تا روند رو به رشد علمی دانشگاه‌ها ادامه پیدا کند.
بر همین اساس ابتدا 82 تن از نمایندگان “در خصوص انتصابات مسئله‌دار و افرادی که در فتنه 88 نقش‌آفرین بوده‌اند، در مناصب جدید مدیریتی خلاف وعده وزیر علوم به مجلس” به فرجی‌دانا در جلسه علنی روز 14 آذر مجلس، تذکر دادند و روز بعد نیز 150 تن از نمایندگان ملت به رئیس‌جمهور درباره همان انتصابات نامه اعتراضی نوشته و خواستار تجدیدنظر وزارت علوم در این انتصابات شدند.
در همین روز طرح سؤال از فرجی‌دانا با 18 امضا تحویل هیئت رئیسه مجلس شد تا موضوع برای حل و فصل به کمیسیون آموزش ارجاع شود.
در همین راستا سؤال نمایندگان مجلس درباره انتصابات وزیر علوم در کمیسیون مطرح و پس از بحث و بررسی‌های فراوان، سؤال کنندگان اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر علوم قانع نشدند و سؤال به صحن مجلس رفت تا مجلس درباره آن تصمیم‌گیری کنند.
حالا با گذشت 62 روز از اعتماد مجلس به وزیر علوم، مجلس فردا منتظر توضیحات وزیر علوم درباره انتصاباتی است که نمایندگان پیشتر از اعتماد به آن انتصابات در جریان معرفی به مجلس به‌عنوان وزیر علوم، خودداری کرده بودند.
در همین زمینه، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده نمایندگان سؤال‌کننده از وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به مطرح شدن سؤال از فرجی دانا در جلسه علنی صبح فردای مجلس گفت: فردا سؤال از وزیر علوم در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.
وی درباره محور‌های طرح این سؤال تصریح کرد: محور سؤال از وزیر علوم نسبت به وعده‌هایی بود که فرجی دانا به اعضای کمیسیون آموزش مجلس داد و براساس همان وعده‌ها بود که در مجلس رأی آورد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: وزیر علوم در کمیسیون وعده داده بود که آرامش در دانشگاه‌ها را حفظ کند اما متأسفانه مدیرانی را منصوب کرد که نه‌تنها منشأ آرامش نیستند بلکه تبدیل به منشأ ناآرامی شده‌اند؛ این موارد، مشکلاتی است که فردا در جلسه مجلس مورد بحث قرار می‌گیرد.
نبویان با بیان “انتظار داشتیم جناب آقای وزیر صادقانه با نمایندگان برخورد کند” گفت: فرجی‌دانا پیش از جلسه رأی اعتماد قول داد که حتماً سعی خواهم کرد که آرامش دانشگاه‌ها را حفظ کنم و مدیرانی را منصوب می‌کنم که این هدف را تأمین کنند اما نه‌تنها این‌گونه عمل نکرد بلکه حتی عکس آن هم عمل کرد.
وی افزود: فرجی دانا طرفدار نوع افرادی است که این افراد تلاشی ندارند تا آرامش در دانشگاه‌ها حفظ شده و رشد علمی دانشگاه‌ها ادامه یابد و حتی وزیر علوم از این انتصابات جدید خود نیز دفاع می‌کند.
نماینده نمایندگان سؤال‌کننده از وزیر علوم با تأکید بر “به‌دنبال این نیستیم که وزیر علوم افرادی از جناح اصول‌گرا را در دانشگاه‌ها نصب کند” اظهار داشت: اصلاً بحث این موارد نیست؛ ما می‌گوییم از آدم‌های سالم اصلاح‌طلب استفاده کند نه‌اینکه از آدم‌های تند افراطی و سیاسی و جناحی استفاده کند؛ این انتصابات، دانشگاه‌ها را به‌سمت جناحی شدن سوق می‌دهند.
نبویان با اشاره به تغییر رؤسای دانشگاه‌ها از طریق هیئت‌های سه‌نفره بررسی وضعیت دانشگاه‌ها گفت: یکی دیگر از گلایه‌های ما این است که چرا این هیئت‌های بررسی‌ که به دانشگاه‌ها می‌روند به‌همراه آنها یک‌سری از درگیری‌ها، اغتشاشات و شعارهای زمان فتنه در دانشگاه‌ها از سوی یک عده اقلیت بسیار محدود که از طریق آزادی‌هایی که مدیریت جدید برای این دانشجویان که قانون را در کشور رعایت نمی‌کنند، فراهم آورده صورت می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: مورد دیگری که در جلسه فردا مطرح خواهیم کرد، در خصوص انتصاب معاون آموزشی وزارت علوم و مشاور ارشد وزیر علوم است.
در همین باره، قاسم جعفری عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم گفته است: یکی از محورهای سؤالات نمایندگان از وزیر علوم درباره انتصابات اخیر در وزارت علوم و همچنین در مورد دانشجویان ستاره‌دار است. طبق گزارش‌هایی که به ما می‌رسد مشخص شده است که این دانشجویان اعمال قانون شده‌اند و ما می‌خواهیم از وزیر علوم بپرسیم که آیا بازگشت این دانشجویان برابر قانون بوده است یا خیر.
به‌گفته وی، در صورتی نمایندگان از پاسخ‌های وزیر علوم قانع می‌شوند که وی اثبات کند که برابر قانون عمل کرده است، لذا نمایندگان چیزی فراتر از قانون نمی‌خواهند.