عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بخشی از مافیای دارویی که این روزها مطرح است مافیای واردات مواد اولیه دارویی است که اجازه وارد شدن مواد با کیفیت به کشور را نمی‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا،دکتر صالحی با اشاره به گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس درباره ارزیابی وضعیت تولید مواد اولیه دارویی در ایران از منظر میزان تأمین بازار، ارزبری، عمق تولید، سطح فناوری و قیمت محصول اظهار کرد: در بخش دارویی باید نهایت دقت شود که بهترین مواد اولیه وارد کشور شود تا بهترین داروها ساخته شود.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه بارها شاهد بوده‌ایم افرادی که برای واردات، ارز گرفته‌اند مواد اولیه غیر ضروری وارد کشور کرد‌ه‌اند و از این جهت در جنبه دارو  نیز این مسأله را بعید نمی دانیم که متاسفانه این افراد به جای اینکه به کیفیت بپردازند کمیت و مسائل صوری و ظاهری را در نظر گرفته باشند.

وی افزود: با نظارت‌هایی که به طور دقیق‌تر انجام می‌شود امیدواریم که در دولت جدید دیگر شاهد این مسائل نباشیم و واقعا ارز دولتی برای موارد ضروری و مورد نیاز مردم اختصاص داده شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا تخصیص یافتن ارز دولتی و ترجیحی به واردکنندگان مواد اولیه تولید دارو را صحیح می‌دانید، تصریح کرد: در مجلس و در قانون برنامه بودجه ۱۴۰۰ نمایندگان ارز را از داروها و کالاهای اساسی حذف نکردند چرا که نگران بودند حذف این ارز به طور ناگهانی باعث افزایش قیمت می‌شود و در شرایط تورم، فشار بر مردم بیش‌تر می‌شود بنابراین برای سال ۱۴۰۰ همه نمایندگان متفقا بر این مسأله ماندیم که برای کالاهای اساسی و داروهای مورد نیاز مردم ارز دولتی همچنان به قوت خود باقی بماند که این موضوع شامل مواد اولیه تولید دارو نیز می شود.

وی اضافه کرد: این اجازه به این معنا نیست که عده‌ای از این قانون سوء استفاده کنند و مواد اولیه بی کیفیت و غیر ضروری وارد کنند بلکه قطعا باید نظارت‌های دقیقی صورت بگیرد که مواد اولیه مورد نیاز و با کیفیت وارد کشور شود.

دکتر صالحی تاکید کرد: نقش وزارت بهداشت در این قضیه و موضوع نظارت‌ها بر این شرکت‌ها و افراد، محوری و اساسی است و متولی اصلی در این مسئله سازمان غذا و دارو است که باید نظارت لازم را انجام دهد تا کسی از قانون تخلف نکند.

نماینده مبارکه در پاسخ به این سؤال که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به این موضوع اشاره شده است که داروهای تولید شده از سوی این شرکت‌ها درواقع ریپکینگ و تولید نمایی بوده‌اند و یا داروهای پرفروش و غیرضروری با هدف کسب سود بیش‌تر بوده است تا این افراد و شرکت ها ارز دولتی را از آنِ خود کنند، گفت: متاسفانه بخشی از مافیای دارویی که این روزها از آن صحبت می‌شود به همین شکل عمل می‌کند و علاوه بر اینکه داروهای مورد نیاز از چرخه توزیع مناسب خودش خارج می‌شود، این شکل هم شکلی از مافیای دارو است که متاسفانه این مافیا به اشکال مختلف در جامعه برای سودجویان منفعت دارد و اجازه وارد شدن مواد با کیفیت را نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: احساس می‌شود که اخیرا نظارت‌ها شدیدتر اعمال می‌شود تا دیگر شاهد چنین مسائلی در جامعه نباشیم هر چند که  قطعا اگر گزارشی به دستگاه قضایی برسد و آن ها با موارد مشکوکی در این زمینه روبرو شوند قطعا برخورد مناسب با خاطیان نیز صورت می‌گیرد.