نوسازی گنبد و گلدسته‌های امامزاده عزالدین محمد (ع) طی دو سال انجام‌شده است/ انجام فعالیت های اقتصادمقاومتی و ترویج سبک زندگی اسلامی در تنها امامزاده شهر مبارکه
شناسه خبر : 56568 | تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۹:۳۰ |

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مبارکه در گفت‌وگو با مبارکه‌نا تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی اداره اوقاف پرداختن به بقا متبرکه، موقوفات و بحث‌های قرآنی است.

علی مبشری بابیان اینکه در بقا متبرکه فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی و مراسم‌های عزاداری و جشن‌ها انجام می‌شود، گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند باید بقاع متبرکه را به قطب فرهنگی تبدیل کنیم، خوشبختانه سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این راستا به‌خوبی در حال فعالیت است که نشان از عزم جدی این سازمان در پیروی از منویات مقام معظم رهبری دارد.

وی افزود: وجود بقاع متبرکه در هر موقعیت و شرایط جغرافیای همیشه مورد ارادت و احترام خاص مردم بوده و هستند، این اماکن متبرکه پناهگاه مردم محسوب می‌شوند و مردم به‌راحتی می‌توانند با آنان ارتباط برقرار کنند و بهترین و تأثیرگذارترین مکان‌ها برای اجرای برنامه‌های فرهنگی محسوب می‌شوند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه مبارکه ادامه داد: در طول سال مردم به این اماکن متبرکه مراجعه می‌کنند و برای برآورده شدن حاجات خود این بزرگواران را واسطه قرار می‌دهند و این امر باعث به وجود آمدن پیوندی معنوی با این اماکن معنوی می‌شود و ما باید با برنامه‌ریزی‌های بهتری جهت برگزاری برنامه‌های فرهنگی در جوار بقاع متبرکه داشته باشیم و این برنامه‌ها را باقدرت و جدیت بیشتری دنبال و اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه مردم با توجه به اجرای برنامه‌های مختلف در امامزاده‌ها، نذر خود را داخل ضریح می‌ریزند یا به مسئولان امامزاده‌ها پرداخت می‌کنند، اظهار کرد: طبق قانون اداره اوقاف ۱۵ درصد از پول‌های داخل ضریح امامزاده‌ها را در فعالیت‌های فرهنگی، ۴۰ درصد را در فعالیت‌های عمرانی امامزاده‌، ۱۰ درصد حق التصدی به خزانه‌داری کل کشور، ۲ درصد بحث‌های قرآنی و ۲۰ مدیریتی که شامل حقوق خادم و روحانی که نماز جماعت برگزار می‌کند، می‌شود.

مبشری بابیان اینکه اداره اوقاف با توجه به طرح جامعی که در بحث‌های عمرانی امامزاده‌ها وجود دارد، نیازمند مصوبه است، اضافه کرد: هرگونه فعالیت عمرانی در امامزاده‌ها باید بر اساس طرح جامع باشد که دفتر فنی اداره کل اوقاف تائید کند.

وی امامزاده عزالدین محمد (ع) مبارکه یکی از امامزاده‌های شاخص شهرستان دانست و بیان کرد: کارهای عمرانی خوبی در این امامزاده طی چندساله گذشته انجام‌شده است، بازسازی و تکمیل ایوان، رواق دوم و یکسان‌سازی گلزار شهدا ازجمله فعالیت‌های عمرانی تنها امامزاده شهر مبارکه است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه مبارکه ادامه داد: گنبد و گلدسته امامزادگان هم که دیدگاه و نور چشم هر امامزاده‌ای است، در کنار این امور اصلاح کردیم؛ با کمک هیئت‌امنا، خیرین و مردم بازسازی گنبد و گلدسته‌ها انجام شد.

وی با اشاره به اینکه نوسازی گنبد سال گذشته و گلدسته‌های امامزاده سال جاری صورت گرفت، تصریح کرد: گنبد امامزاده عزالدین محمد (ع) با ۳۵۰ مترمربع مساحت و اعتباری بالغ‌بر ۱۵۰ میلیون تومان نوسازی شد.

مبشری با اشاره به جزییات گلدسته‌ها بیان کرد: ساق معقلی اسلیمی این گلدسته‌ها در دنیا اولین گلدسته‌ها طراحی‌شده در ابعاد ۲/۵ متر و ۲/۵ متر و ساق گلدسته‌ها از آیه‌های قرآنی در قسمت بالا و پایین تشکیل‌شده است.

وی بابیان اینکه قطر ساق گلدسته ۲/۲۰ متر، قطر معزن ۳ متر و ارتفاع گلدسته ۱۸ متر است، اظهار کرد: ساخت این گلدسته‌ها یک سال و نیم زمان برده و هزینه ساخت هر گلدسته ۷۵ میلیون تومان بوده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه مبارکه افزود: ظاهر کار صدرصد سنتی ولی با تکنولوژی روز ساخته و در گنبد و گلدسته‌ها از آیه‌های قرآن استفاده شده است.

 

انجام فعالیت های اقتصادمقاومتی و ترویج سبک زندگی اسلامی در تنها امامزاده شهر مبارکه

امام جماعت و مدیر مرکز فرهنگی قرآنی آستان مقدس عزالدین محمد (ع) در گفت‌وگو با مبارکه‌نا اظهار کرد: امامزاده عزالدین محمد (ع) شهر مبارکه از نوادگان امام سجاد (ع) است و چیزی که در تاریخ ثبت‌شده بیانگر این است که عزالدین محمد معروف به شاه کوچک به این دلیل که برادر کوچک‌تر امامزاده سلیمان (ع) در شهر دیزیچه است.

حجت‌الاسلام محسن کریمی بابیان اینکه مادر این دو امامزاده حضرت حلیمه خاتون (س) در شهر کرکوند و پدرشان حضرت سید علی‌اکبر (ع) دریکی از روستاهای شهرضا است، گفت: خانواده عجیبی هستند و عزالدین محمد در نوجوانی و در سن ۱۴ سالگی به شهادت رسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در این امامزاده‌ طی سال‌های اخیر فعالیت‌های گسترده‌ای انجام‌شده است، افزود: این امامزاده تنها امامزاده شهر مبارکه است و در فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی در سطح استان و شهرستان شاخص است.

امام جماعت امامزاده عزالدین محمد (ع) اظهار کرد: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بحث اشتغال‌زایی دو حجره‌ها از امامزاده را به کانون‌های اشتغال‌زایی واگذار کردیم که افراد بی‌بضاعت‌ها و بد سرپرست‌ها در اینجا کار کنند.

وی ادامه داد: در بحث ازدواج آسان که حضرت امام خامنه‌ای دغدغه داشتند، اتاق عقدی فراهم کردیم برای افراد بی‌بضاعت و زوج‌هایی که دوست دارند در کنار امامزاده ازدواج کنند و مراسم و سفره عقد به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

 

انتهای پیام/


ثبت دیدگاه
    • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در پایگاه خبری مبارکه نا منتشر خواهد شد.
    • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.