ارگ تاریخی نهچیر مبارکه به بلندای قدمت یک شهرستان است
شناسه خبر : 49242 | تاریخ انتشار : ۰۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳ |

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، ارگ نهچیر یکی از بناهای تاریخی شهرستان مبارکه با قدمتی پیش از صفویه که در دوران قاجار مرمت و گسترش یافته است.

ارگ نهچیر سال گذشته بازسازی شد و قسمتی از این ارگ به نمایش عموم درآمد و سال جاری شهرداری مبارکه با توجه به اجرای برنامه های خود، این ارگ را کامل تر از گذشته باز سازی کرد و برنامه فرهنگی، هنری و اجتماعی خود را در این ارگ بازسازی شده، اجرا می کند.

 

معرفی ارگ تاریخی نهچیر مبارکه

ارگ تاریخی نهچیر دارای وسعت بیست هزار متر مربع و زیربنای بیش از هفت هزار متر مربع است.

ارگ نهچیر مبارکه در سال 76 به شماره ۱۸۹۵ توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت آثار ملی رسیده است، ارگ نهچیر از لحاظ سبک معماری به صورت قرینه و قسمتی از آن دارای سبک معماری زیبای زندیه و قدمتی مربوط به دوران صفویه و قسمت هایی از آن نیز اوایل قاجار است.

ساخت این ارگ به صورت مربعی شکل بوده که چهار برج کبوتر در چهارگوشه آن قرار داشت و در قدیم از این ارگ به عنوان  راهدارخانه برای تامین امنیت مسیر سمیرم و شهرضا به لنجان و همچنین مرکزی برای خرید و فروش اهالی منطقه با انبار هایی از برنج و گندم بوده است.

مجموعه آثار معماری ایرانی که در این بنا به کار رفته است می توان به بادگیر، حیاط، اندرونی، انواع تالار، حوض، هشتی، دالان، اتاق های سه دری و پنج دری، ایوان، حمام عمومی تاریخی، مسجد، قنات و… اشاره کرد.

 

ارگ نهچیر با تکمیل بخش هایی از آن، معرف جهانی مبارکه می شود

ارگ تاریخی نهچیر با توجه به معماری کم نظیر و چشم نواز خود یکی از زیباترین و بزرگ ترین ارگ های تاریخی کشور است که با توجه به مرمت اصولی و استفاده از برترین اساتید مرمت آثار تاریخی کشور، امروزه می توان به عنوان گنجی برای جذب گردشگران از سراسر ایران و جهان نام گذاری کرد.

ارگ نهچیر در آینده ای نزدیک با  تکمیل بخش های موزه و کتابخانه می تواند شهرستان مبارکه را که به عنوان قطب صنعت و کشاورزی شهرت جهانی دارد، از دریچه تاریخ و فرهنگ غنی این دیار به ایران و جهان معرفی کند.

طی ساله ای اخیر با توجه به فرسایش و تخریب شدید و در شرف نابودی قرار گرفتن این بنا، شهرداری مبارکه با خرید بخشی از این ارگ اقدام به مرمت و بازسازی علمی و زیر بنایی آن کرده و تا کنون این ارگ تا 80 درصد مرمت و بازسازی شده و آماده بهره برداری جهت مرکز تفرحی اقامتی جهت میزبانی از گردشگران است.

 

اجرای 100 برنامه متنوع در نهچیر در ایام نوروز

نخستین جشنواره بزرگ فرهنگی هنری نوروزگاه به همت شهرداری مبارکه از دوم تا سیزدهم فروردین 96 از ساعت 16 الی 22 با برنامه های شاد و متنوع در ارگ تاریخی نهچیر، میزبان شهروندان و مسافران نوروزی نگین سبز استان اصفهان است.

100 برنامه فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی برای تمامی گروه های سنی در جشنواره نوروزگاه برگزار می شود.

اجرای زنده برنامه های رادیو، نمایش، موسیقی سنتی، حاجی فیروز و شاهنامه خوانی و برپا شدن سیاه چادر، پخت نان سنتی و غرفه های صنایع دستی و هنری، نگارگری، معرق، دکوپاژ، خوشنویسی، نقاشی، میناکاری، نگارخانه و … از جمله برنامه هایی است که در این ارگ در ایام نوروز برگزار می شود.

مسابقات، من و نهچیر در شبکه های اجتماعی، نقاشی، جشنواره بزرگ غذاهای سنتی و مسابقات زنده رادیوی و نقاشی صورت کودکان از مهمترین برنامه های شاد در این ارگ است.

جشنواره نوروزگاه، دوم تا سیزدهم فروردین 96 در محل ارگ تاریخی نهچیر شهر مبارکه واقع در اصفهان، مبارکه، محله نهچیر، جنب جاده مبارکه به بروجن و شهرضا برگزار می شود.

 

تصاویر ارگ نهچیر

انتهای پیام/


ثبت دیدگاه
    • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در پایگاه خبری مبارکه نا منتشر خواهد شد.
    • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.