نامه رهبری، تلنگر جدی برای روشنفکری دینی در جوامع غربی
شناسه خبر : 24146 | تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۴:۰۹ |

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی  مبارکه نابه نقل از صاحب نیوز؛گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی ایران نشان داده است که بزرگ ترین و اثرگذارترین انقلاب را باید به حق انقلاب اسلامی ایران دانست. انقلابی که تنها تغییر ساختار سیاسی یک کشور نیست بلکه نگاه به حکومت و حکومت داری، مردسالاری و مفاهیمی از این دست را در عرصه بین المللی با تحول بزرگی روبرو کرده است. امروز حکومت دینی در رده دیگر انواع حکومت ها دیده و مطالعه می شود. شعارهایی مانند استکبار ستیزی به عنوان یک راهبرد کلان مطرح و مطالعه می شود. ماهیت دینی انقلاب اسلامی وجه تمایزی است در دیگر حکومت ها دیده نمی شود. بسیاری از محققان در این زمینه گفته و شنیده اند اما همچنان انقلاب اسلامی به عنوان یک موضوع بکر باقی مانده است.

همان طور که امام (ره) از صدور انقلاب سخن گفته اند، ماهیت فراملی دین اسلام سبب می شود که ساختار سیاسی مبتنی بر دین اسلام نیز، فراملی باشد. ماهیت اسلامی انقلاب خود مهمترین شاخصه است که در بحث صدور انقلاب به عنوان یک امتیاز ویژه محسوب می شود و همیشه تازگی دارد.

در سال های اخیر و با چندقطبی شدن ساختار بین الملل، سران کشورهای مدعی رهبری فکری و سیاسی جهان، هرچند در سخنرانی هایشان سعی کرده اند تا جنبه عمومی به صحبت ها و ادعاهای شان بدهند اما هیچ کدام مردم جهان را به روشنفکری و کنکاش و مطالعه و مطالبه گری دعوت نکرده اند.
دیپلماسی عمومی در دهه گذشته یکی از پایه های مهم سیاست های برون مرزی کشورهای غربی بوده است. جمهوری اسلامی ایران هرچند در حوزه ها و موضوعات مختلف توان بهره برداری از این نوع دیپلماسی و مخاطب قرار دادن مردم جوامع مختلف را داشته است اما همواره به دلیل نگاه های خاص طیف حاکم بر دستگاه وزارت خارجه، کمتر به این سمت رفته است.
شاید در دولت نهم و دهم و در سفرهای برون مرزی احمدی نژاد بتوان مواردی از این دست دپیلماسی را مشاهده کرد. سخنرانی های احمدی نژاد در سازمان ملل، حضور در دانشگاه کلمبیا و برخی از سفرهای آمریکای لاتین وی دارای پیام هایی از جنس دیپلماسی عمومی بوده است.
نامه رهبری به جوانان اما این وجه دیپلماسی عمومی را به خوبی داراست و می توان آن را گام بلند انقلاب اسلامی برای مخاطب قرار دادن بدنه اجتماعی دیگر کشورها دانست.
وجه مهم و متمایز و برتر نامه اخیر رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی را می توان بحث مطالبه گری، دعوت به اندیشه و سوال از رهبران دانست. رهبر دینی و سیاسی یک کشور جوانان را در دیگر نقاط جهان دعوت می کند تا برای درک حقایق، آزاداندیش باشند.
شاید به جد بتوان گفت این پیام نقطه عطف تاریخی در دوران ما خواهد بود. بسیاری از جوانان اروپایی با تشکیل کمپین هایی به انتشار و توزیع پیام رهبری اقدام کرده اند و بسیاری اعلام کرده اند که این پیام نیروی محرکی قوی برای آغاز روشنفکری و مطالبه گری بوده است. گویی این نامه تذکری به جوانان بوده است تا نیاز به اندیشیدن را به آنان یادآوری نماید.
پیچ یزرگ تاریخ در دوران ما با جنگ و بمب اتم محقق نمی شود، بلکه اندیشه و درک حقایق بزرگ ترین سلاح اهل حق خواهد بود.

انقلاب اسلامی به دلیل سی و شش سال پایداری بر شعارها، دستیابی به دانش و فناوری های نوین در عین تحریم های سنگین در طول سال های بعد از انقلاب، به ویژه دستیابی به فناوری هسته ای و پوشش خبری مذاکرات هسته ای( هرچند انتشار اخبار چندان به نفع جمهوری اسلامی ایران نبوده است)، پخش سخنرانی های رؤسای جمهور ایران به عنوان یکی از پر بیننده ترین سخنرانی های مجمع عمومی سازمان ملل، در بین مردم اروپا ناشناخته نیست. اکنون زمان مناسبی است که مردم اروپا مطالبه گرانه سوال کننده که چرا کشوری مانند ایران تا این حد مورد هجمه قرار گرفته است.پیام اسلام چه بوده است و چرا رسانه های غربی تا این حد در تخریب چهره اسلام و مسلمانان تلاش می کنند.

انقلاب اسلامی ایران بر خلاف دیگر انقلاب های سیاسی، تنها داعیه دار تغییر یک ساختار سیاسی به نوع دیگری از ساختار نیست. انقلاب اسلامی ایران دارای مؤلفه هایی است که برای همه آزاداندیشان قابل تأمل خواهد بود. برخی از این مؤلفه ها مانند عدالت، ظلم ستیزی، دفاع از مظلومان، مؤلفه هایی است که برگرفته از فطرت بشری است و هر فطرت پاک و اندیشه ورزی با تأمل و مطالعه آن، جذب آن خواهد شد.
البته نمی توان کم کاری وزارت امورخارجه و دیگر دستگاه های دولتی و غیردولتی را در شناساندن انقلاب اسلامی به مردم کشورهای دیگر از جمله اروپایی ها نادیده گرفت.
این کم کاری و ناتوانی دستگاه دیپلماسی آنقدر پررنگ بوده است که در زمان فعلی و برحسب موقعیت پیش آمده، رهبری خود به این موضوع ورود کرده اند. باید منتظر بود تا نتایج فکری و عملی این نامه در کوتاه مدت خودش را نشان بدهد.

اکنون با انتشار نامه رهبری و ایجاد سوال در ذهن مخاطبان اروپایی، اکنون زمان فعالیت گسترده تشکل ها و سازمان های غیر دولتی است که به ایفای نقش در این حوزه فکری بپردازند.
بی شک مخاطبین این نامه اکنون نیازمند مطالعه، دریافت محتوای قابل تأمل، اسناد تاریخی متناسب و مستنداتی هستند که واقعیت و حقیقت پنهان در پس رسانه های غربی را بفهمند. تولید و ترجمه محتوای متناسب با نیازهای مخاطبین در سراسر جهان باید در دستور کار تشکل های انقلابی و مردم نهاد، فعالین شبکه های اجتماعی، وابستگان سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگرو بخصوص دانشجویان ایرانی مقیم در کشورهای اروپایی قرار گیرد.
پیام اسلام در درجه اول و سپس پیام انقلاب اسلامی ایران، مؤلفه های سیاسی و اعتقادی آن باید به زبان های مختلف ترجمه و در اختیار مخاطبین قرار گیرد. سازماندهی نشست های هم اندیشی و کرسی های آزاداندیشی در سراسر جهان باید انجام شود.
استفاده از ابزارهای هنری برای انتقال مفاهیم به طیف گوناگون مخاطبان باید در دستور کار قرار گرفته و نیازسنجی مخاطب و تولید مطالب متناسب در کوتاه ترین زمان باید انجام شود.
حمایت دستگاه های مسئول در این زمینه می تواند موتور محرک خوبی برای پیشرفت اهداف باشد. باید جرقه ای که با نامه رهبری در بین جوانان زده شده است تا رسیدن به اهداف عالی دنبال شود. اکنون به واقع در پیچ بزرگ تاریخ قرار داریم. در پیچ بزرگ تاریخی همه موظفند که در خط مقدم جبهه روشنگری از توان خود بهره بگیرند.
ان شاالله نصرت و پیروزی نهایی بسیار نزدیک خواهد بود.


ثبت دیدگاه
    • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در پایگاه خبری مبارکه نا منتشر خواهد شد.
    • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.