فتواهای علمای اسلام در مقابله با تکفیر بسیار موثر است
شناسه خبر : 17324 | تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۲ |

به گزارش مبارکه نا  به نقل از ایرنا، وی دوشنبه شب در مراسم اختتامیه کنگره جهانی خطرات جریان های تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در قم افزود: در این راستا باید طرح های اساسی برای ریشه کن کردن این معضل ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه مساله تکفیر با تمام معنا محکوم و با قواعد اسلام سازگار نیست، گفت: تکفیر یک بیماری و بلایی است که در جهان اسلام پیدا شده و باید با آن برخورد کرد.

وی اظهار داشت: آگاه کردن مردم کشورهای اسلامی از منبرهای دروغین تکفیری ها و مقابله با گرایش جوانان ناآگاه با آنها، از اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله سبحانی گفت: اگر منکری در جامعه باشد باید در برابر آن ایستاده و محکوم کنیم دراین راستا تکفیر بزرگترین منکر است، چرا برادر، برادر مسلمان خود را به قتل می رساند و او را شرور و طغیان گر توصیف می کند در حالی که شرارت و طغیان گری را باید به اسرائیل غاصب نسبت دهیم.

وی گفت: ترویج فرهنگ اسلامی که بین مسلمانان وهمه جوامع بشری همزیستی ایجاد می کند باید از دیگر اقدامات علما باشد، خون مسلمانان حرمت دارد، فتنه تکفیر و جنایات که در این قالب انجام می شود باید محکوم شود چرا که آنها چهره اسلام را مخدوش می کنند و گویا اسلام دین خون آشامی است که رحمت در آن جایی ندارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآور شد: در بین مسلمانان اختلاف نظرهای فقهی وجود دارد و هر گروهی هم دلایل خود را دارد، ولی اگر بخواهیم یک مذهب را با مذهب دیگر آشنا کنیم باید به منابع اصلی آن مذهب رجوع کنیم، از دلایل دوری جستن از همدیگر این است که به منابع اصلی کتب اصلی رجوع نمی کنیم.

وی اظهار داشت: برخی متون درسی از مطالب تکفیری تحریک آمیز بهره می برند و در برخی از کشورهای اسلامی شاهد این مشکلات هستیم، در حالی که اگر متون درسی مطالبی داشته باشند که مثلا توسل به انبیا و اولیا را شرک بداند این تحریک آمیز است.

آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: در برخی کشورها این مباحث وجود دارد، وزارت اطلاع رسانی هم اجازه چاپ و انتشار چنین مطالبی را می دهد این مطالب فتنه انگیز و تحریک کننده است.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از رهبران باطل تکفیری آیاتی که در مورد مشرکین ذکر شده را در باره پیروان قبله اجرا می کنند.

وی گفت: ریشه های تکفیری به درک اشتباه ما از مفاهیم پنج گانه ایمان، توحید، شرک، بدعت و کفر برمی گردد، لذا پیشنهاد می شود کنفرانسی در این خصوص برگزار شود.

آیت الله سبخانی اظهار داشت: هر اندازه که اختلاف نظر داشته باشیم باید گرد هم بیاییم و چنین نشست هایی بدور از گرایش های شخصی و هوای نفس تداوم داشته باشد.

وی اظهار داشت: یک هیات علمی باید مامور رسیدگی مصوبات این کنگره جهانی و حلقه ارتباطی بین علما باشد، این هیات باید با در اختیار داشتن رسانه های گروهی، مطالب خود را به اطلاع نسل جوان و اقشار مردم برساند و با مطالب گمراه کننده تکفیری ها مقابله کنند.

کنگره جهانی جریان های تکفیری از دیدگاه علمای اسلام با حضور 315 میهمان برجسته خارجی از روز گذشته (یکشنبه) در قم آغاز شده است و امشب با تجلیل از ارائه دهندگان مقالات برتر به کار خود پایان داد.


ثبت دیدگاه
    • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در پایگاه خبری مبارکه نا منتشر خواهد شد.
    • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.