عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه برخی کشورها برای واردات واکسن به ایران بدقولی کردند، گفت:‌ جهان با ‌کمبود واکسن مواجه است و همه کشورها برای واکسیناسیون کشور خود را در اولویت قرار داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، دکتر صالحی با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا برای ورود مواد اولیه تولید واکسن کرونا به کشور از سوی کشورهای مختلف و در پی آن مواجه با چالش تولید واکسن ملی پیرامون میزان تأثیر تحریم‌ها بر واردات و تولید واکسن کرونا اظهار داشت: تقریباً ۴۰ سال است که با تحریم زندگی می‌کنیم، اما در نهایت مردم راهشان را از طریق مختلف پیدا کرده‌اند و پیرامون واکسن کرونا بیشترین موضوع مورد توجه اکنون به طور مثال آن است که ۵۰۰ هزار دزی که قرار بود از طریق هند به کشور وارد شود تنها ۳۷۵ هزار دز آن به ایران وارد شده است.

علت عدم ورود واکسن از هند و روسیه به کشور مطابق توافقات قبلی

وی پیرامون علت عدم ورود مابقی میزان دز واکسن توافق شده با هند، بیان کرد: دلیلشان آن بود که کشورشان هنوز به طور کامل واکسینه نشده و مشابه همین موضوع را با کشور روسیه داشتیم که چنین قولی را به کشور ما داده بودند اما به موجب عدم تکمیل واکسیناسیون در این کشور ورود دز واکسن به کشور ما به تعویق افتاد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی افزود: به هر حال می‌دانم که وزارت بهداشت تاکنون همه تلاش خود را برای واردات واکسن از کشورهای خارجی و تقویت تولید واکسن‌های داخلی به منظور تأمین میزان دز مورد نیاز برای واکسیناسیون سنین واجد شرایط در کشورمان کرده است.

تلاش وزارت بهداشت برای واردات واکسن از هر کشوری غیر از انگلیس و آمریکا

وی پیرامون صحبت‌های مطرح شده در سطوح مختلف جامعه مبنی بر عدم واردات واکسن کرونا در پی خودخواهی برخی مسئولان، گفت: از همان اوایل همه‌گیری ویروس کرونا علاوه بر آنکه میزان عوارض مطرح شده از سوی کشورهای مختلف نسبت به واکسن فایزر بالا بود؛ در همین راستا حتی کشورهای فرانسه و ترکیه نیز حاضر به پیش خرید این واکسن نشدند. حالا وزارت بهداشت ایران نیز به علت عوارض این واکسن و بدعهدی‌هایی که از سوی آمریکا در گذشته صورت پذیرفته بود، از همان ابتدا برای تهیه و واردات واکسن به غیر از کشورهای انگلیس و آمریکا از طریق کشورهای دیگر در تلاش بوده است.

آمریکا در قبال دریافت ۵۹ میلیون یورو برای واکسن آنفولانزا، هیچ واکسنی به ایران ارسال نکرد

صالحی پیرامون بدعهدی‌های صورت گرفته از سوی آمریکا در گذشته گفت: در زمان همه‌گیری بیماری آنفلو‌انزا در کشور، ایران برای خرید واکسن آنفلوانزا ۵۹ میلیون یورو به آمریکا پرداخت کرد اما آنها نه تنها پول را بلوکه کردن بلکه واکسنی به ایران تحویل نداند.

وی ادامه داد: با وجود تلاش‌های متعدد وزارت بهداشت برای واردات واکسن از سوی کشورهایی که موفق به تولید معتبر واکسن کرونا شده‌اند، حتی ۱۶ میلیون ۸۰۰ هزار دز از طریق شرکت‌های کووکس، واکسن پیش خرید شد که هنوز این واکسن‌ها به کشور وارد نشده که علت این تأخیر دلایل فنی ویژه خود را دارد.

هیچ تأخیری از برای واردات واکسن کرونا به کشور صورت نگرفته است

نماینده مردم مبارکه در مجلس با اشاره به تلاش‌های وزارت بهداشت برای واردات واکسن به طور همزمان با تقویت شرکت‌های داخلی برای تولید واکسن کرونا، خاطرنشان کرد: هیچ تأخیری از سوی وزارت بهداشت و مسئولان متولی صورت نگرفت. همچنین در آخرین جلسه که با هفت شرکت داخلی در کمیسیون بهداشت مجلس داشتیم آنها اذعان داشتند که در صورت عدم بروز مشکلات می‌توانند حداکثر ماهانه ۲ میلیون دز واکسن کرونا تولید کنند اما با جمع میزان تولیدات این ۷ شرکت داخلی باز هم با کمبود مواجه می‌شدیم و نیازمند واردات واکسن از سوی دیگر کشورها هستیم.

وی افزود: طی جلساتی که با مسئولان وزارت بهداشت داشتیم، شخصاً شاهد تلاش شبانه روزی آنها در وزارت بهداشت برای تهیه واکسن مورد نیاز در کشور بوده‌ام.

هیچ مانعی برای واردات واکسن از ابتدا وجود نداشته است

صالحی با توجه به این موضوع که در مقطعی کل جهان با مسئله کمبود واکسن مواجه بوده و هستند و همه کشورها برای واکسیناسیون کشور خود را در اولویت قرار داده‌اند و با وجود تلاش‌های فراوان ایران برای تهیه واکسن حتی واکسن فایزر از طریق کشورهای ثالث، پیرامون مسئله کمبود جهانی واکسن کرونا اظهار داشت: از همان ابتدا هیچ مانعی برای واردات واکسن فایزر از طریق کشور ثالث وجود نداشته است. برخی کشورها این واکسن را پیش خرید و برخی دیگر کشورها همچون ترکیه و فرانسه به واسطه عوارض‌هایی که از واکسن مذکور شاهد بودند حاضر به پیش خرید این واکسن نشدند.

وی با بیان آنکه کشوری همچون آفریقای جنوبی با وجود خرید واکسن فایزر آمریکا پس از یک ماه تزریق اعلام داشت که این واکسن کارایی مناسبی برای مقابله با ویروس کرونا در این کشور ندارد، ادامه داد: غیر از دو کشور انگلیس و آمریکا هیچ ممنوعیتی برای عقد قرارداد و خرید واکسن برای کشور ما وجود نداشته است.

هیچ واکسنی نتوانسته به طور کامل از ویروس کرونا پیشگیری کند

نماینده مردم مبارکه با توجه به این موضوع که در مقطعی برخی از پزشکان نسبت به واکسن‌های تولید شرق آسیا همچون سینوفارم و اسپوتنیک موضع‌گیری کردند و همین امر موجب ایجاد خلل و تأخیر برای واردات واکسن از سوی کشورهای چین و روسیه شد، پیرامون سیاه نمایی‌های صورت گرفته علیه واکسن‌های شرقی بیان کرد: این حقیقت را بدانید که همه واکسن‌های تولید شده ایمنی صددرصدی ندارند و خود مردم نیز این موضوع را تاکنون متوجه شده‌اند. تمام واکسن‌ها از جمله ساخت کشورهای شرقی و حتی غربی هیچ کدام پیشگیری کاملی از ویروس کرونا ندارند.

وی افزود: گواه آن است که در تمام کشورها حتی آمریکا شاهد بوده‌ایم که برخی از افرادی که واکسینه شده‌اند جدای از آنکه چه واکسنی تزریق کرده‌اند به طور مجدد درگیر ویروس کرونا شده‌اند. اعتقاد بر آن است که کسانی که واکسینه می‌شوند با وجود جهش‌های جدید ویروس در صورت ابتلا به این بیماری با علائم خفیف‌تری به این بیماری مبتلا خواهند شد.

صالحی خاطرنشان کرد: در تمام جهان همه در تلاشند تا در مقابل این بیماری واکسینه شوند و همه همکاران پزشک من نیز در تلاشند تا هرچه سریع‌تر هر نوع واکسن معتبری را برای واکسینه شدن مردم تهیه کنند چراکه با سرعت‌ گرفتن واکسیناسیون میزان مقاومت جامعه در برابر این بیماری بالا می‌رود.