سومین و آخرین مناظره نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با موضوع «دغدغه‌های مردم» امروز از ساعت ۱۷ در رسانه ملی آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، سومین و آخرین مناظره نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با موضوع «دغدغه‌های مردم» امروز از ساعت ۱۷ در رسانه ملی آغاز شد.

مناظره اول نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه ۱۵ خرداد با موضوع «اقتصادی» و مناظره دوم سه شنبه ۱۸ خرداد با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد و هر کدام بیش از ۳ ساعت طول کشید.
پیش از آغاز مناظره آخر همانند دو مناظره قبل بر اساس قرعه کشی شماره صندلی نامزد‌ها در آخرین مناظره مشخص شد؛ ولی شیوه پرسش از کاندیداها و زمان پاسخگویی آنها در مناظره سوم متفاوت خواهد بود.
در مناظره های قبلی از هر کاندیدا یک سوال متفاوت پرسیده می‌شد اما بناست امروز سوال‌های مشترک از همه کاندیداها پرسیده شود و طبق آخرین تصمیمات، از هریک از نامزد‌ها ۷ پرسش درخصوص «دغدغه‌های مردم» پرسیده می‌شود که هریک ۷ دقیقه فرصت دارند به این سوالات پاسخ دهند.
سپس هریک از نامزد‌ها ۴ دقیقه فرصت دارند تا دیدگاه سایر نامزد‌ها را نقد کنند.
مناظره سوم هم در دو قسمت برگزار می‌شود و زمان تقریبی هر قسمت از مناظره حدود ۹۰ دقیقه خواهد بود. در پایان مناظره هر ۷ نامزد فرصت جمع‌بندی مطالب بیان شده را خواهند داشت.
صندلی کاندیدا‌ها در استودیو مناظرات ریاست جمهوری با قید قرعه مشخص شد
 بر اساس قرعه‌کشی انجام شده، شماره صندلی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره به شرح زیر است:
سعید جلیلی صندلی شماره ۱
علیرضا زاکانی صندلی شماره ۲
عبدالناصر همتی صندلی شماره ۳
سیدابراهیم رئیسی صندلی شماره ۴
محسن مهرعلیزاده صندلی شماره ۵
سیدامیرحسین قاضی‌زاده صندلی شماره ۶
محسن رضایی صندلی شماره ۷
در ادامه گزارش ما از سومین مناظره انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهور را مشاهد می‌کنید:
اطلاعیه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری

به استناد ماده ۶۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری برای تضمین برخورداری یکسان نامزد‌های ریاست جمهوری از امکانات دولتی، کمیسیونی به نام «کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات» تشکیل شده است.

این کمیته شامل وزیر کشور، دادستان کل، دبیر هیئت اجرایی مرکزی انتخابات وزارت کشور، رئیس سازمان صداوسیما و یکی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صداوسیما به عنوان منتخب سه قوه است.

این کمیسیون موظف است طبق ماده ۶۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری، اگر ضمن برنامه زنده «مناظره»، هر یک از نامزد‌ها درخصوص سایر نامزد‌ها یا دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی، مطالب توهین‌آمیز یا هتک حرمت و یا مطالب مغایر با قوانین رسمی کشور، بیان کند، به میزان مناسب، زمان برای پاسخگویی در نظر گیرد.

برای احترام به افکار عمومی مردم شریف ایران، رعایت و اجرای قانون انتخابات ریاست جمهوری به نامزد‌های محترم یادآوری شده است.

امیدواریم سومین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با محوریت «دغدغه مردم» فضایی اخلاق‌مدارانه، آگاهی‌بخش و در جهت شناخت از برنامه‌ها ودیدگاه‌های نامزد‌های محترم پدید آورد.

نامزدها 7 دقیقه فرصت دادند تا تصویری از دولت خود برای رفع دغدغه های مردم ترسیم کنند

مرتضی حیدری در آغاز آخرین مناظره انتخاباتی گفت: در این برنامه یک سوال مشترک از هر هفت نامزد در باره اولویت های اصلی مردم پرسیده خواهد شد که دولت هر یک از نامزدها چه اولویت ها، رویکرده ها و چه دغدغه هایی را دنبال خواهند کرد.
وی افزود: نامزدها فرصت دارند در 7 دقیقه فرصت دارند تصویری از برنامه های خود برای آینده مردم ترسیم کنند.
حیدری ادامه داد: براساس تظرسنجی ها مرکز پزوهش های صداو سیما برخی از این دغدغه ها را آماده کردیم و نامزدها می توانند یا به این موارد یا موارد مورد نظر خود بپردازند.
مجری مناظره ها تصریح کرد: براساس بررسی ها 1- گرانی و نرخ بالای تورم ، 2- عدالت و کاهش فاصله طبقات، 3- رکود اقتصادی و کساد، 4- شفافیت مقابله با فساد و ارنت، 5- سامان دهی یارانه ها، 6- بیکاری و اشتغال و 7- تامین مسکن از جمله اصلی ترین دغدغه های مردم است.
قاضی‌زاده: منابع کشور به صورت نادرست در حال توزیع است
سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در سومین برنامه مناظره تلویزیونی گفت: ما با اینکه افزایش تولید مسکن پیدا کردیم اما این تنها محدود در چند استان بوده و باعث مهاجرات و تغییر ترکیب جمعیتی شده است.
قاضی زاده هاشمی گفت: امروز منابع کشور به صورت نادرست در حال توزیع است و ساختارها نیز استضعاف‌گر هستند.
وی با بیان اینکه مردم این را از نحوه مدیریت ناکارآمد و کارنابلدی مسئولین می بینند، گفت: کارنامه دولت ها در این زمینه روشن است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مشکلاتی که در مناظره‌های قبلی ذکر می شده امروز هم همین مسائل مطرح می شود و حتی در این موارد تنزل هم پیدا کرده ایم.
قاضی زاده هاشمی در ادامه گفت: آقای روحانی اخیرا مناظره‌ها را مورد تفقد قرار دادند. از ایشان می‌خواهم از دفترشان بیرون بیایند و من حاضرم با وی مناظره کنم.
رضایی: تاخت و تازها در سیاست اجازه حل مشکلات کشور را نمی‌دهد
 محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در سومین مناظره تلویزیونی اظهار کرد: امروز دغدغه‌های مردم بسیار زیاد است و منظومه‌ای بهم پیوسته تشکیل می‌دهند و باید ببینیم که چرا تاکنون این مشکلات حل نشده است.
رضایی گفت: ایران اقتدار از دست رفته خود را بعد از ۳۰۰ سال بدست آورده و در حوزه دفاعی پیشرفت کرده است.
وی با بیان اینکه چادر مشکی، ذرت، گوشت و … در اختیار یک عده است و آن طرف‌تر نیز مافیاها و آقازاده‌ها را می‌بینیم، گفت: مدیران کشور چه کار می‌کنند؟ مدیران کشور در جنگ زرگری بین جناح‌ها درگیر هستند. گاهی می‌گویند فیلترینگ، دیوارکشی، حجاب، موشک. این مسائل جنگ‌های زرگری است که مدیران مشغول آن می‌شوند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تاخت و تازی که در سیاست ایجاد شده است، اجازه نمی‌دهد که انرژی مردم و دولت‌ها روی عدالت، گرانی و مشکلات متمرکز شود.
رئیسی: جای برخورد با فساد در دولت است
 حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در سومین مناظره انتخاباتی اظهار کرد: من برای مهمترین دغده های مردم راهکار پیداکردم. ما برنامه اقتصادی را در سه بخش خلاصه کردیم؛ یک اصلاح دولت و مبارزه با فساد، ناکارآمدی، تبعیض، دوم حمایت از خانواده و محرومین و سوم جهش تولید و تقویت کسب و کار است.
رئیسی گفت: یکی از مشکلاتی که مردم از آن صحبت می‌کنند، مساله فساد است. ما در دستگاه قضائی با مفسد برخورد کردیم اما جای برخورد با فساد در دولت است.
وی افزود: باید سامانه جامع اطلاعات اقتصادی ایجاد کرد تا همه داده های اقتصادی را رصد کند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری، بانک‌ها را یکی از موانع تولید دانست و گفت: امروز با اصلاح نظام بانکی، معوقات بانکی می‌تواند صورت نگیرد.
زاکانی: دولت روحانی فاجعه تورمی ایجاد کرده است/ ریشه فساد را خشک می‌کنم
علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در سومین مناظره تلویزیونی گفت:عمده مشکلات کشور گرانی و تورم است به ویژه در حوزه خوراکی و پوشاک این تورم تشدید شده و مردم را بیچاره کرده است. تورم سال ۹۰، ۱۵ درصد و سال ۹۹، ۳۹ درصد و به صورت نقطه ای و مستمر ۵۹ درصد است. این فاجعه ای است که دولت آقای روحانی ایجاد کرده است.نقدینگی از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده یعنی تقریبا شش برابر شده، پایه پولی از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که باید آقای همتی پاسخ گو باشد.
وی اظهار داشت: دولت تلاش دارد تا از تورم و جیب مردم  ارتزاق کرده و خود را اداره کند. بنده در کوتاه مدت با مدیریت نرخ ارز و مدیریت نرخ بهره بانکی و در بلند مدت با اصلاح ساختار بودجه و شفاف‌سازی، اصلاح ناترازی بانک‌ها و حذف نقدینگی، در سال اول تورم را به نصف کاهش خواهم داد.
با مفسدان گردن کلفت درگیر شده‌ام
وی گفت: امروز رقابت بین غارتگران و غارت شدگان است. تلاش دارم که صدای مظلومان و غارت‌شدگان باشم. مفاسد و بی‌عدالتی بسیار بالاست. تلاش داشته‌ام که با گردن‌کلفت‌ها درگیر شوم، با دادستان تهران، وزیر ۲۰ سال پیش اطلاعات، وزیر نفت، معاون رئیس‌جمهور و برادر رئیس جمهور طرف شده ام غیر از این هم، چاره‌ای برای برخورد با فساد نیست.
زاکانی ادامه داد: باید ریشه فساد را خشک کرد. در دولت اصلاح و اقدام ریشه فساد را خشک خواهم کرد. با دستان خالی امروز مقابل مفسدین ایستاده ام.راه را بلد هستم. شبکه هایی که در دولت مجلس و دستگاه قضایی شکل گرفته بود، می شناسم و ریشه فساد را خشک می کنم.
پول های ناحق را از حلقوم مفسدان بیرون می‌کشم
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی واگذاری‌ها در دهه ۷۰ و ۸۰ صورت گرفته که یک قلم ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به سه برادر داده شده که آن را از حلقوم مفسدان بیرون خواهم کشید.
وی افزود: علت رکود اقتصادی، رویکرد غلط دولت است که به خارج از کشور تکیه کرده بود. بنده جهش تولید را ملاک قرار خواهم داد که در این راستا تأمین مالی، مقررات زدایی، مالیات و بیمه، صادرات، نظام توزیع را سامان خواهم داد.
زاکانی تأکید کرد: در راستای شفافیت، مقابله با فساد اقتصادی و رانت‌خواری، باید تمرکززدایی و هویت دادن به شهرستان‌ها را برنامه ریزی کرد. برنامه استان ها و برنامه نظام مسائل شهرستان ها را تنظیم کرده ام، مسائل ۴۵۱ شهرستان را برای تمرکززدایی احصاء کردم.
تا پایان سال اول دولت الکترونیک ایجاد می‌کنم
وی گفت: در راستای ایجاد شفافیت، دولت الکترونیک را مستقر خواهم کرد که تا پایان سال اول این اقدام انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: رانت در دولت انجام و اصلاح به هیچ وجه وجود ندارد. ساماندهی یارانه پنهان و آشکار امری مهم است. در سال ۹۷ سازمان برنامه اعلام کرد که۶۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان است، شدت انرژی را باید مهار کرد این یارانه را ساماندهی می کنیم.
سیزدهمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: یارانه آشکار امسال ۲۵۵ میلیارد تومان است. این را مستقیماً به سمت مردم خواهیم برد.
دولت اقدام و اصلاح ماهانه به ۷۰ میلیون نفر بن کالای ۴۰ هزار تومانی خواهد داد
وی ادامه داد: دولت اقدام و اصلاح ماهانه به ۷۰ میلیون نفر بن کالای ۴۰ هزار تومانی خواهد داد، سه دهک پول نقد دریافت می کنند یک دهک ۲۵۰ هزار تومان، یک دهک ۲۰۰ هزار تومان و یک دهک ۱۵۰ هزار تومان که همه این پول در بودجه امسال هست و حواله به غیب نمی دهم.
زاکانی گفت: نرخ بیکاری موجود، نرخ بیکاری اعلام شده و دقیق نیست. ۶ میلیون و ۷۰۰هزار شغل طی زمانبندی مشخص ایجاد خواهیم کرد. سال اول ۵۰۰هزار شغل تا پایان چهار سال.
۵ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن در ۴ سال خواهم ساخت
وی اظهار داشت: ساخت یک میلیون مسکن تکلیفی است که مجلس مشخص کرده است.سالانه ۳۰۰هزار مسکن حمایتی خواهم ساخت و در پایان سال پنج میلیون و ۲۰۰هزار مسکن ساخته خواهد شد. یک میلیون و ۲۰۰هزار حمایتی است که ۶۰۰هزار برای زوج های جوان و ۶۰۰هزار برای خانواده های محروم است.
انتقاد از برنامه ها
زاکانی گفت: دولت روحانی و کسانی که در این دولت کار کرده اند، مظهر نخواستن و نتوانستن هستند. مشکل ما دروغگویی است. اگر واقعا پینوکیویی در عالم واقع در کسوت این آقایان پیدا می شد، باید دماغش چند دور، دور کره زمین می چرخید.
وی با بیان اینکه دولت با مردم صادق نیست و دروغ می گوید، گفت: آقای همتی آبان ۹۸ گفت که نرخ بنزین ۴ واحد درصد روی تورم تأثیر دارد. البته بعدا اعلام کردند که بنده با افزایش قیمت بنزین مخالف بودم و این کار را بدترین اقدام می دانستم.
همتی از دولت خواست قیمت بنزین به لیتری ۵ هزار تومان افزایش یابد
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با در دست گرفتن برگه ای اظهارداشت: آقای همتی! چرا به مردم دروغ می گویید؟ این نامه رسمی شما است که به امضای حضرتعالی رسیده است. شما ۳۱ شهریورماه درخواست کرده اید که قیمت بنزین ۵۰۰۰ تومان و قیمت نفت گاز ۱۰۰۰ تومان شود تا دولت کسری بودجه اش را جبران کند.
وی تأکید کرد: مردم، من اینجا آمده ام تا نگذارم سر شما کلاه بگذارند. گذشت آن زمانی که سر مردم کلاه می گذاشتید.
بانک مرکزی میزان ذخایر ارزی را در اختیار صندوق بین المللی پول قرار داد؛ بزرگ ترین خیانت را کردید
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اصرار مملکت را به صندوق بین المللی پول داده اید، این بزرگترین خیانت به کشور است. میزان ذخایر ارزی، ذخایر در دسترس و ذخایر غیرقابل دسترس را به صندوق بین المللی پول اعلام کرده اید، همین کار باعث شد که کشور دچار بزرگترین چالش ها شود.
زاکانی افزود: به مردم دروغ نگویید. دوره این حرف ها گذشته است، شامورتی بازی هم نمی توان کرد. با بی کفایتی موضوع بنزین را دنبال کردید. رئیس جمهور گفت صبح من فهمیدم که قیمت بنزین افزایش یافته، بی کفایتی از این بالاتر وجود دارد؟
با پُر رویی نجومی، مواجه هستیم/دوران شامورتی بازی گذشته است
وی با بیان اینکه خسارت های نجومی در  ۳۰ سال اخیر از امثال شما خورده ایم، تصریح کرد: آقای مهرعلیزاده، بحث از دولت اصلاحات می کرد، باید بدانید که کرسنت ۵۳ میلیارد دلار عدم النفع داشته است. چندین میلیارد دلار خسارت داشته است. یا اطلاع ندارید و می گویید، یا جای دیگری در کره زمین زندگی کرده اید.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کارت سوخت را برداشتند و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بالغ بر سه برابر هزینه مسکن مهر به کشور ضرر زدند.
زاکانی تصریح کرد: حرف های سیاسی مشکل کشور را حل نمی کند. اگر حرف سیاسی خواستید بزنید، بیایید به شما یاد بدهیم چه بگویید که گرفتار نشوید.
وی با بیان اینکه امروز با بانیان وضع موجود مواجه هستیم، گفت: فردی را از مجلس بیرون کرده ایم، رفته است ۸۵ میلیون تومان از بیمه سرمد متعلق به دولت حقوق گرفته است، آقای همتی چه کسی باید پاسخ دهد؟
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با دلار نجومی، سکه نجومی، حقوق نجومی، اختلاس نجومی، نقدینگی نجومی و پررویی نجومی، مواجه هستیم. مگر اینجا کهکشان راه شیری است؟
جلیلی: مسائل امروز کشور ناشناخته نیست/ حل مشکلات برنامه می‌خواهد
سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول سومین مناظره انتخاباتی، در رابطه با «طرح جامع خود در خصوص ۷ دغدغه تورم، عدالت، رکود، مقابله با فساد، یارانه ها، اشتغال و مسکن»، گفت: سوال شما این بود که چه رویکردی ما نسبت به دغدغه های اصلی مردم داریم، چرا که اینها موضوعاتی است که مطرح شده و کاملا درست است. اما علاوه بر این مسائل، دغدغه های مردم موارد دیگری است. دغدغه مردم این است که چرا این موضوعات حل نمی شود؟
وی بیان کرد: دوستان پاسخ هایی را به این ۷ موضوع چون تورم، بی عدالتی، رکود، فساد، یارانه، بیکاری و مسکن مطرح کردند و حتما هم بنده پاسخ هایی را در این زمینه دارم. سوال این است که پاسخ هایی این سوالات مانند کرونا نیست و حتی این مسائل هم مانند موضوع کرونا نیست و این طور نیست که بگویید هم مسئله و هم پاسخ نامشخص است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سوال این است که این موضوعاتی که کاملا مشخص است و پاسخ آن هم روشن است، چرا تاکنون حل نشده است؟ این دغدغه مردم است.
جلیلی اظهار داشت: امروز متوسط نرخ تورم در کشورهای دنیا ۲.۵ درصد است. بیش از ۱۰۰ کشور نرخ تورم خود را زیر ۵ درصد اعلام کرده اند و سوال این است که چرا این مشکل در ایران حل نشده است؟
وی ادامه داد: برای مثال درباره مسئله مسکن گفته می‌شود که زمین، مصالح ساختمانی و نیروی انسانی داریم و امکان ساخت مسکن در کشور وجود دارد. سوال بنده این است که پس چرا این مشکل حل نشده است؟
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دغدغه مردم این است که چرا دولت ها عقب هستند؟ ما از مقام رئیس جمهور صحبت می کنیم. کشور ما ظرفیت های زیادی دارد و می تواند موفق باشد و جهش پیدا کند و در این شرایط سوال ما این است که چگونه ابتدایی ترین موضوعات را حل کنیم.
جلیلی بیان کرد: مسئله ها که مشخص است و مردم هم در کوچه و بازار، این موضوعات را مطرح می کنند و در زندگی خود این مسائل را لمس می کنند. دغدغه این است که چرا این راه حل ها پایدار نیست. برای مثال دولت می گوید که ۲ سال تورم را کنترل کرده است و باید بگویم که تورم مثل باران نیست که بگوییم سال دیگر باران می آید یا نمی آید.
وی اظهار داشت: سوال این است که چرا مردم باید این نگرانی را داشته باشند که آیا سال آینده تورم پائین خواهد بود یا خیر؟ گاهی اوقات می بینیم که وضعیت تورم خوب می‌شود و پس از مدتی فنر تورم در می رود و همه چیز گران می‌شود.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: رویکرد دولت ما این است که هر کدام از این مسائل، پاسخ های خاص خودش را دارد. بحث ما این است که اگر می خواهیم این مسائل را حل کنیم، یک برنامه جدی می خواهد. اگر بخواهیم یک قالی ایرانی که قدمت زیادی داشته باشد، ببافیم، باید برای آن نقشه داشته باشیم و مشخص باشد که در هر نقطه ای چه نخ و چه رنگی بکار برده شود. مگر می‌شود بدون یک نقشه جامع کار کنیم؟
جلیلی افزود: کار رئیس جمهور دقیقا این است که مشکلات را حل کند و کارش با وزیر فرق کند و باید بداند و اشراف داشته باشد به این نقشه و باید نقش همه وزارتخانه ها و دستگاه‌ها را برای حل مشکلاتی چون تورم، مسکن و نظام سلامت بداند.
برنامه یک شبه و با سفارش به اندیشکده نوشته نمی‌شود
وی گفت: یک شبه برنامه نوشته نمی شود و با سفارش به اندیشکده، برنامه نوشته نمی شود و باید رئیس جمهور اشراف داشته باشد تا مشکلات کشور حل و فصل شود.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: سوال از رئیس جمهور این است که آیا از روزی که مسئولیت را عهده دار می‌شود، زمان را مغتنم می شمارد یا خیر؟ یکی از دغدغه های مردم این است که ۴ یا ۸ سال می گذرد و بسیاری از دغدغه ها حل نمی شود و کسی که منصف باشد معذرت خواهی می کند و اگر هم نباشد، طلبکار مردم هم می‌شود و می گوید خیلی هم خوب است.
جلیلی گفت: باید مشخص شود که رئیس جمهور چه برنامه هایی را می خواهد پیش ببرد. باید مشخص شود که این مسیر تا چه زمانی به هدف منجر می‌شود و قرار است جامعه به چه نقطه ای برسد. حداقلی و یا حداکثری است؟
وی تاکید کرد: رئیس جمهور، رئیس جمهور ایران با همه ظرفیت هایش است. اینکه بعد از ۴ سال بگوید که چند تا مسئله حل شده است، کاملا حداقلی است و یا ایران  و یا ظرفیت های کشور را نشناخته است و یا اینکه به موضوع اشراف ندارد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دغدغه مردم این است که آیا رئیس جمهور تعارفات را کنار می گذارد و یا خیر؟ آیا دوباره مشغول کارهای نمایشی خواهد شد و یا آنکه کار واقعی می کند؟ آیا می خواهد مصلحت مردم را پیگیری کند و یا اینکه هر آنچه خوشش می آید را پیگیری می کند؟
جلیلی اظهار داشت: اگر ما از دغدغه های مردم سخن می گوییم، مردم می خواهند یک آینده ای حداقل در ۴ سال آینده داشته باشند و اطمینان داشته باشند که کارها جدی پیگیری می‌شود و نمایشی نخواهد بود و مبتنی بر برنامه است.

همتی: گرانی وجود ندارد

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در سومین مناظره تلویزیونی گفت: در ارتباط با بحث امروزی که حضرتعالی مطرح کردید ببینید بدون اعاده رشد اقتصادی در حداقل ۵ درصد، نه می‌شود بیکاری را حل کرد و نه می‌توان رفاه را به کشور آورد.
وی ادامه داد: ظرف یک دهه گذشته میانگین رشد اقتصادی ما نیم درصد بیشتر نبوده است. در طول یک دهه گذشته تقریبا میشه گفت سرمایه‌گذاری ما شیب منفی زیادی را داشته است و بدون سرمایه‌گذاری نیز رشد اقتصادی معنا ندارد.
همتی تصریح کرد: دوستان در مورد یکسری از روبناها صحبت می‌کنند درصورتی که اقتصادt مفاهیم خودش را دارد. علم اقتصاد به ما می‌گوید که باید محیط سرمایه گذاری امن باشد و بر مبنای یک محیط سرمایه گذاری هم بتوانیم به رشد اقتصادی برسیم و این رشد اقتصادی را بتوانیم بین مردم عادلانه توزیع کنیم.
در دنیا مبارزه با گرانی وجود ندارد
وی افزود: تورم عامل گرانی است. در دنیایی که تورم ۲ و ۳ درصد است، گرانی وجود ندارد. شما در اروپا می بینید که مبارزه با گرانی وجود ندارد؛ چرا قیمت ارز بالا رفت؟ چرا قیمت مسکن بالا رفت؟ ما خودمان را به راه دیگری نزنیم جناب آقای رئیسی!
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: خواهش می‌کنم به این نکته توجه کنید. تحریم در این یک دهه گذشته مبادلات اقتصادی ما با دنیا را به هم زده است. چرا این اتفاق افتاده است؟ شما یک کشور در دنیا نشان بدهید که بدون مبادلات اقتصادی بتواند پیشرفت و رشد کرده باشد.
وی ادامه داد: تحریم خیلی مهم است. البته برنامه‌های من برای همین هفت موردی که شما گفتید تدوین شده است و من برنامه خاصی برای اشتغال، جوانان، مسکن، جوانان و کنترل تورم دارم. برای رشد حداقل ۵ درصدی و برگرداندن تورم به دامنه ۸ و ۱۲ درصد است.
یک جریان می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم
همتی تصریح کرد: این جریان می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم. بدون دنیا زندگی یعنی چه؟ اولا شما بلد نیستید بدون دنیا زندگی کنید؛ اگر هم بلد باشید رشد ۸ درصدی کشور تبدیل به رشد منفی و زیر صفر درصد می‌شود. از جیب مردم برمی‌دارند و این هزینه را مردم عزیز می دهند.
وی افزود: به مردم بگویید، نمی‌توانیم یک کشتی با پرچم ایران روی دریا بفرستیم. پرسپولیس و استقلال نمی توانند پولشان را بگیرند. حدود ۲۰ درصد هزینه می دهیم و ۱۶ میلیارد دلار هزینه به کشور وارد می‌شود.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای رئیسی بفرمایید اگر قدرت دستتان بیافتد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ من خیلی راحت می گویم، تحریم های جهانی با اجماع جهانی بیشتر اتفاق خواهد افتاد. اما مردم شما حق دارید که بگویید چرا هیچ نفعی برای شما نداشت.
تحریم‌ها نبود، کاسبان تحریم سالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر می‌کردند
وی ادامه داد: اگر تحریم‌ها نبود از کاسبان تحریم سالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر می کردند. این ۳۵۰ هزار میلیارد، ۶ برابر حقوق پرستاران و معلمان کشور است و از کنار آن راحت نمی‌گذریم.
همتی گفت: این کاسبان تحریم برای اینکه پول از دستشان  نرود  اجازه نمی‌دهند سرمایه‌گذاری خارجی در کشور شود. ترامپ و کاسبان تحریم با هم زیر مذاکرات برجام زدند. دولت عاقل، تحریم‌ها را با پشتیبانی رهبری به زودی می‌تواند بردارد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من فکر می‌کنم شما نمی‌خواهید سرمایه وارد کشور شود. چند سال است که ما نتوانستیم  سرمایه گذاری بکنیم. شما نمی‌خواهید شغلی برای جوانان ایجاد شود؟ مردم می‌خواهند، اما جناب آقای رئیسی و آنها که در ستاد و شبانه روز فعالیت می‌کنند اینها نشسته‌اند و مخالف برجام هستند.
وی ادامه داد: این‌ها مخالف تصویب FATF هستند که در مقابل من نشسته اند.
آقای رئیسی! شما و دوستانتان با مخالفت با FATF گل به خودی زدید
همتی گفت: من اقتصاد خوانده‌ام و هم مسئولیت اقتصادی در چهل سال گذشته داشتم. برنامه گسترش روابط اقتصادی دارم. در سیاست خارجه ما عربستان و امارات دشمن نیستند. خودروسازان داخلی باید بتوانند با خودروسازان خارجی رقابت کنند. اینطور نیست که پراید را به قیمت فورد آمریکایی به مردم تحمیل کنیم.
همتی تصریح کرد:  آقای رئیسی شما و همه دوستانتان با FATF مخالفت کردید، گل به خودی زدید. شما با تندروی در زمین ترامپ بازی کردید. من خواهش کردم به این نکته توجه کنید که تعامل با خارجt دفاع از منافع ملی و اصل اساسی برای پیشرفت اقتصادی است.
در حال به روز رسانی است…