موضوع خرید واکسن از آن دست موضوعات علمی و تخصصی است که دانش خاص خودش را نیاز دارد و واکنش احساساتی و لمپن بازی برخی سلبریتی ها در این خصوص، بار دیگر «کم سوادی» برخی چهره ها را به رخ می کشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها بحث واکسن کرونا از موضوعاتی است که در صدر اخبار رسانه ها قرار دارد و هر کشوری بسته به سیاست‌های خود در تلاش است تا بهترین تصمیم را در این باره بگیرد. البته روند واکسیناسیون در دنیا به کندی پیش می‌رود و همه کشورها طبق الگوی ابتدا کادر درمان، افراد مسن، گروه‌های پرخطر و سپس مردم عادی پیش می‌روند و تا به حال حدود یک و نیم درصد از جمعیت کل جهان به واکسن دسترسی پیدا کرده اند.

در کشور ما نیز بر اساس سیاستی مشخص و قابل درک علاوه بر دستور خرید واکسن معتبر از کشورهایی که نتیجه منطقی از تزریق واکسن در کشور خود داشته اند؛ همزمان دانشمندان کشورمان نیز ساخت واکسن ایرانی را در دستور کار خود قرار داده اند و تاکنون به نتایج مثبتی نیز رسیده اند.

ولی این باز نیز برخی سلبریتی ها از روی ناآگاهی و «کم سوادی» به لحاظ اینکه ساخت واکسن پدیده ای کاملا علمی و پزشکی است و اظهار نظر در این رابطه قطعا نیازمند داشتن علم آن است؛ با آه و واویلا کردن در فضای مجازی، جوی ناآرام و متشنج در جامعه ایجاد کرده اند و این کار با فوت برخی ورزشکاران و هنرمندان، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

طی روزهای گذشته کتایون ریاحی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامی خود به فوت علی انصاریان واکنش نشان داد.
وی در در ادامه با انتشار عکسی از علی انصاریان به همراه هشتگ #شهید_واکسن با معجزه خواندن «واکسن» نسبت به عدم خرید واکسن اعتراض کرده است.

این اقدام کتایون ریاحی در حالی صورت گرفت که او پیش از این به دلیل عدم رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی در مراسم تولد امسالش، مورد انتقاد بسیاری از رسانه‌‌ها و کاربران فضای مجازی قرار گرفته بود!

مهناز افشار نیز تلاش کرد پس از مرگ زنده یاد علی انصاریان موضوع واکسن را سیاسی جلوه دهد و جوری وانمود کند که انگار همه دنیا به راحتی به واکسن دسترسی دارند و فقط ایران است که واکسیانسیون مردم را به تعویق انداخته است. وی در توییتی نوشت: « بر طبل شادی بکوبید که نه دعای مادرش گرفت و نه دعای دیگران! بر طبل شادی بکوبید شماهایی که واکسن را سیاسی کردید. شماها مسئول مرگ همه مردم هستید. برای مردم مظلوم ایران، خانوادهامون و برای همه که بین شماها گیر افتادن و یکی یکی میمیرن خشمگینم چرا خودتون هیچیتون نمیشه»

در همین رابطه علیرضا وهاب زاده مشاور وزیر بهداشت در پاسخ به توئیت مهناز افشار نوشت:« از حدود ۸ میلیارد جمعیت جهان تقریباً یک درصد واکسن کرونا تزریق کردند. اکثر آنها هم تک دوز دریافت کردند که عملاً ایمنی ایجاد نمی‌کند و نمی‌تواند از مرگ کسی جلوگیری کند! سوال اینکه چرا هیچکدام از لیدرهای مظلوم #واکسن بخرید که در اروپا و آمریکا گیر افتادند تا امروز واکسن نزدند؟! »

بعد از این توییت، برخی رسانه ها مدعی شدند که افشار قبلا خودش واکسن زده و این مظلوم نمایی جهت برهم زدن آرامش روانی جامعه است.

مهناز افشار در جریان واکسن کرونا در توئیتی مدعی شده خودش واکسن کرونا را زده با این عبارت اینجا زدم با اجازه!” اما در توئیت 5 روز بعد و با فراموش کردن ادعای اخیر خود می‌گوید که واکسن نوبت ما نرسیده!”

حرکت انتحاری بعدی مربوط به سحر زکریا می‌شود که با انتشار ویدئویی در فضای مجازی در یک  شرایط غیر معمول گفت: «اون واکسن کوفتی رو از هر قبرستونی قراره بخرید که روی ما امتحان بشه، بخرید… تو مملکت‌های دیگه یه دونه بازیگر، یه دونه فوتبالیست، یه دونه سلبریتی نمی‌میره…»

سخنانی که البته خیلی‌ها آن را جدی نگرفتند و معتقدند تلاش این هنرپیشه از یاد رفته برای جلب توجه بیشتر است.

در همین رابطه دکتر اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در یادداشتی نوشت:

« لایو ‌سحرزکریا به سرعت در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد و دوگانه نادرست واکسن بخرید و واکسن نخرید را وارد مرحله جدیدی کرده‌است.

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: «اون واکسن کوفتی رو از هر قبرستونی قراره بخرید که روی ما امتحان بشه، بخرید…»

در مورد چرایی و انگیزه سحر ذکریایی، دیدگاه‌های متفاوتی مطرح شده است؛ اما چند سوال هم در زمینه درخور تامل است :

آیا اگر ایران واکسن می‌خرید، سلبریتی‌ها در اولویت اول می‌بودند و الان همه واکسینه می‌شدند و هیچ عزیزی را از دست نمی‌دادیم؟ چه افرادی از سلبریتی، مجری بازیگر فوتبالیست و … ‌را در دنیا می‌شناسید که قربانی کرونا شده‌اند؟

آیا کسی در ایران مخالف خرید و ساخت واکسن است یا ملاحظاتی در مورد سه کشور مطرح شد و… ساخت، خرید و تهیه واکسن از مطالبه بحق مردم ایران و سلامت مقدم بر همه امور است و کسی را نمی‌شناسم مخالف آن باشد.

در مورد تعارض حرف و عمل سلبریتی‌ها ورعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در مناسبت‌های مختلف از جمله جشن حافظ نوشته‌ام :

سلبریتی‌های عزیز!

خیلی‌ها به نادرست شما را عقل‌کل در همه‌زمینه‌ها می‌دانند و با وجوداینکه در مناسبت‌های مختلف از جمله انتخابات گذشته، گول حرف‌های شما را خورده‌اند اما همچنان به شما اعتماد دارند لطفا مراقب رفتار خود باشید، شما از رانت حمایتی‌ ویروس‌ کرونا برخوردار نیستید؛ یکی از ویژگی‌های این ویروس، برخورد عادلانه با همه کشورها و آدم‌ها است؛ شما هم رعایت کنید …

همچنین مرتبط با اظهار نظر سلبریتی‌ها در مورد همه چیز در ایران، پاسخ جالب مربی تیم فوتبال لیورپول را نقل کردم. از یورگن‌کلوپ راجع به کرونا می‌پرسند میگه من نمی‌دونم چرا آدم‌های معروف باید راجع به همه مسائل نظر بدهند، من اطلاعاتی درباره کرونا ندارم و کسی که می‌دونه باید در این مورد صحبت کنه…» 

سلبریتی ها بنا بر تجربه ثابت کرده اند که هر وقت در مواردی که از آن آگاهی کامل نداشته اند، اظهار نظرهای نسنجیده کرده اند، تنها باعث برهم زدن جو روانی جامعه شده و با این کار احترام و محبوبیت خود را در بین مردم از دست داده اند. سواد رسانه ای مردم با خواندن، شنیدن، تحلیل کردن و سرعت ارتباطات نسبت به گذشته بیشتر شده و هنرمندان که باید پیشرو مردم جامعه و به گونه ای چراغ راه عامه باشند، باید نگاه عمیق تری به مسائل پیرامون خود داشته باشند و با استدلال و استراتژی محکم تری درباره مسائل مختلف اظهار نظر کنند.

انتهای پیام/