متخصص بیماری‌های عفونی گفت: باید در ابتدای فازهای یک موج از کرونا قرنطینه محکم را در پیش گرفته و اگر تهران در وضعیت قرمز به سر می‌برد قرنطینه های آبکی را کنار بگذاریم و محکم با این ویروس برخورد کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا،به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا محمدرضا ناظری، متخصص بیماری‌های عفونی در  درباره الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه اظهار کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و وجود تهویه در مکانهای مسقف، الزام مقابله با ویروس کرونا در این روزها است.

وی افزود: متاسفانه در ادرات تهویه مناسب برقرار نیست و حتی این روند در مکان‌های پرتجمع مانند پاساژها و مراکز خرید نیز به وضوح دیده می‌شود که تهویه مناسبی در آن ها وجود ندارد.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به شیوه‌های رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز پرتجمع، ابراز کرد: رعایت فاصله اجتماعی یکی از راه های مقابله با شیوع ویروس کرونا است که همچنان کوتاهی‌های مردم در ادارت، پاساژها و بانک ها دیده می‌‍شود.

وی عنوان کرد: هدف از ماسک زدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جهت عدم انتقال بیماری کرونا به دیگران است که این مهم باید در میان مردم رعایت شود و هدف غالب این است که اگر فردی ناقل بدون علامت باشد، دیگران را به بیماری کرونا مبتلا نکند.

ناظری با هشدار درباره سفرهای مردم و انتقال ویروس کرونا به دیگر مناطق، خاطرنشان کرد: با وجود سفرهای بیش از حد مردم و توجه نکردن به پروتکل‌های بهداشتی ما می بینیم که در هواپیماها و ناوگان‌های حمل و نقل عمومی نیز این پروتکل ها رعایت نمی شود، سوال این است که چرا دستورالعمل‌های جدی در این باره صادر نمی‌شود و چرا اهرم اجرایی مناسبی برای برخورد با چنین قانون‌شکنی‌هایی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اجرای قرنطینه تهران و استانهای قرمز کشور، خاطرنشان کرد: باید در ابتدای فازهای یک موج از کرونا مناطق و استانهای کشور، قرنطینه محکم را در پیش گرفته و اگر تهران در وضعیت قرمز به سر می‌برد باید قرنطینه‌های آبکی را کنار گذاشت و محکم با این بیماری برخورد کنیم.

متخصص بیماری های عفونی در تشریح نحوه قرنطینه تهران، ادامه داد: در زمان قرنطینه نباید هیچ مرکزی باز باشد؛ باید مقابل ترددهای مردم بایستیم تا بتوان شیوع  ویروس کرونا را متوقف کرد.

وی با بیان برخی از موارد ابتلای خانوادگی به کرونا، تشریح کرد: در همین مراکز بیمارستان ها به وضوح دیده ام که تنها یک نفر جان بیش از ده ها خانواده ها را به خطر انداخته است، در یکی از شهرها طایفه ای بزرگ تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت می کردند که یک نفر خارج از خانواده آنها به دیدار این خانواده رفته و تمامی آنها را مبتلا به کرونا کرده است.

ناظری یادآور شد: به همین خاطر است که می گوییم تمام محدودیتها در شهرهای قرمز باید اعمال شود؛ افراد درقرنطینه کامل باشند و با هیچ کسی در ارتباط نباشند.

وی با بیان برخی از اهداف انتشار ویروس کرونا در دنیا، تصریح کرد: هدف از انتشار ویروس کرونا کاهش قدرت اجتماعی و اقتصادی ملت‌ها است و دولت ها می خواهند مقابل این ویروس بایستند اما کرونا بسیار خطرناک است و تنها راه مقابله با آن قرنطینه کامل دو هفته ای تهران و یا مناطق دیگر است کما اینکه در ایام نوروز شهرها قرطینه شدند و نتیجه آن کاهش آمار فوتی ها و مبتلایان به کرونا بود.

متخصص بیماری‌های عفونی با ابراز نگرانی از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم، بر قرنطینه شهرهای قرمز تأکید کرد و گفت: اگر قرنطینه محکمی انجام نشود همزمان با سرد شدن هوا آمار مبتلایان و فوتی ها سیر صعودی خواهند داشت و سرما موجب می شود تا این ویروس شیوع بیشتری پیدا کند.

ناظری در پایان تأکید کرد: در فصل سرما تجمعات بیشتر است و خانواده ها یا افراد دیگر زیر یک سقف فاقد تهویه قرار می گیرند که این خطرناک است و باید ابزارهای تهویه و انتقال هوا به بیرون از فضا وجود داشته باشد.