سازمان بهزیستی یک ارگان حمایتی،اجتماعی و پیشگیرانه است،ارگان حمایتی از آن جهت که اقشاری نظیر معلولین ذهنی،جسمی،اعصاب روان ،نابیناو ناشنوا و...را تحت پوشش قرار داده است، لذا نگاه بهزیستی به این افراد حمایتی و بازتوانی است.

نسیم نفر رئیس اداره بهزیستی شهرستان مبارکه در گفت و گو با خبرنگار مبارکه نا، به مناسبت هفته بهزیستی عنوان کرد: سازمان بهزیستی یک ارگان حمایتی،اجتماعی و پیشگیرانه است.

ارگان حمایتی از آن جهت که اقشاری نظیر معلولین ذهنی،جسمی،اعصاب روان ،نابیناو ناشنوا و…را تحت پوشش قرار داده است، لذا نگاه بهزیستی به این افراد حمایتی و بازتوانی است.
سازمان بهزیستی در حوزه اجتماعی بطور شاخص ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار و خانواده آنان را برعهده دارد و نیز در زمینه آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، خودکشی،کودک آزاری وسالمندآزاری اورژانس اجتماعی فعالیت می نماید.

البته باتوجه به افزایش مشکلات اقتصادی در جامعه امروزی و به طبع آن افزایش معضلات و آسیبهای اجتماعی نه تنها در سطح شهرستان بلکه در سطح استان و کشور مواجهه هستیم که در زمینه رفع این معضلات فعالیتهای اورژانس اجتماعی شایان توجه است.

وی تاکید کرد:برخی از خدمات پیشگیرانه بهزیستی شامل فعالیت کانون ها و کمپ های ترک اعتیاد،آموزش گروه های اجتماع محور، جمعیت همیاران سلامت با هدف کاهش اعتیاد و کاهش آسیب های اجتماعی، پیشگیری از وقوع جرم، آموزش و افزایش سطح سواد و فرهنگ مردم و افزایش سلامت روان افراد جامعه میشود.

دکتر نفرافزود:اداره بهزیستی شهرستان در حال حاظر۵۹ مرکز تحت نظارت دارد.تعدادی ازاین مراکز توانبخشی هستند که حدود ۱۵۰ توانخواه ذهنی و اعصاب و روان و اوتیسم تحت اموزش و نگهداری اند، همچنین مرکز شبانه روزی توانبخشی شهدای دیزیچه با ظرفیت ۹۰ نفر به صورت شبانه روزی از توانخواهان ذهنی نگهداری میکند.همچنین در حال حاضر ۲۲ مهدکودک و ۵ کمپ ترک اعتیاد با مجوز از سازمان بهزیستی در حال فعالیت میباشند.

دکتر نفر در خصوص شرایط بیماری کووید ۱۹ و ویروس کرونا و ارتباط مستقیم بهزیستی با قشر اسیب دیده اظهار داشت: برخی از مراکز تحت نظارت این سازمان از جمله مرکز توانبخشی شهدای دیزیچه کاملاً قرنطینه است.
مهدهای کودک همچنان در وضعیت تعلیق به سر میبرند ومراکز روزانه حدوداً ۲ماه است که با شرایط خاص شروع به فعالیت کرده اند؛ لذاحضور در مراکز به صورت داوطلبانه و با رضایت خانواده هاست و آموزش ها غالباً به صورت مجازی صورت میگیرد.
فعالیت تمامی این مراکز با نظارت دقیق و مستمر و مداوم جهت انجام ضدعفونی مراکز و رعایت کامل پروتکل بهداشتی انجام میشود.

همچنین باتوجه به تاثیرات شیوع ویروس کرونا برخی مراکز تحت نظارت بهزیستی به ویژه مهدهای کودک در آستانه ورشکستگی هستند و وضعیت خوبی ندارند و بهزیستی در تلاش برای حمایت از این واحدها و مراکز با توجه به دستور العمل ابلاغی سازمان جهت واحدهای اقتصادی آسیب دیده از شرایط بیماری کرونا میباشد.
همچنین ایشان به قانون حمایت از کودکان که مصوبه ی مجلس جدید بوده است اشاره کردند و افزودند:این قانون اورژانس اجتماعی را تحت تاثیر قرار میدهد و گام های موثری در جهت پیشبرد اهداف این نهاد میتوان برداشت.