دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: الگوی مصرف تریاک بالاترین درصد مصرف مواد مخدر را به خود اختصاص می‌دهد که بعد از آن «ماری‌جوانا»، «گل»، «حشیش» و «گراس» در رتبه‌های بعدی قرار دارند. به گزارش فارس، مصطفی هادی‌زاده ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: از ویژگی‌های جدید […]

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: الگوی مصرف تریاک بالاترین درصد مصرف مواد مخدر را به خود اختصاص می‌دهد که بعد از آن «ماری‌جوانا»، «گل»، «حشیش» و «گراس» در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
به گزارش فارس، مصطفی هادی‌زاده ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: از ویژگی‌های جدید اعتیاد امروزی کاهش سن اعتیاد و رشد شیوع مصرف در میان نوجوانان و جوانان و افزایش شیوع آن در بین زنان جوان افراد شاغل و تحصیل‌کرده است، امروزه بیش از 34 درصد معتادان کشور تحصیلات بالای دیپلم دارند.
وی افزود: همچنین 64 درصد از این جمعیت را افراد متأهل تشکیل می‌دهند، بنابراین در خصوص شیوع مواد مخدر در کشور ما باید حوزه مسائل خانواده وارد شد و به چگونگی مسائل بین خانواده‌ها پرداخت.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: ویژگی جدید دیگر اعتیاد امروزی افزایش استفاده از مواد شیمیایی و صنعتی است که تفاوت زیادی با مواد سنتی دارد.
وی خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از شبکه‌های سایبری و ماهواره‌ها به منظور ترویج نگرش‌های غلط برای فریب فرهنگی و جلب مشتری افزایش یافته و دستگاه‌های اطلاع‌رسانی آنلاین و لحظه‌ای باورها و نگرش‌های غلط نسبت به مصرف مواد مخدر را افزایش می‌دهند.
هادی‌زاده اذعان داشت: جامعه هدف و نشانه این شبکه‌ها بر روی نهاد خانواده، مدارس و دانشگاه‌ها، محیط‌های کارگری صنعتی و تولیدی‌ها است، این 4 محیط نشانه‌های اصلی سیستم پیچیده و هوشمند اعیاد است.
وی تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار شیوع شناسی جمعیت معتادان کشور به حدود 2 میلیون و 800 هزار نفر معتاد حرفه‌ای و با آمار معتادان تفننی این آمار به 4 میلیون نفر می‌رسد، بر اساس آخرین نتیجه نرخ شیوع در سال 94 میزان 5.4 کشور و 2.39 در استان بوده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان اذعان داشت: استان اصفهان رتبه 23 کشور را در شیوع مواد مخدر دارد و برآورد ستاد مبارزه با مواد مخدر این استان از معتادان حرفه‌ای 100 هزار نفر است که از این میان بین 8 تا 10 درصد آن‌ها زنان جوان و دختران هستند.
وی اضافه کرد: در 9 استان کشور مانند خوزستان، گلستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمانشاه و… بالاتر از شیوع کشوری و بالای میانگین 5.4 کشور است.
هادی‌زاده درباره الگوی مصرف مواد مخدر یادآور شد: الگوی مصرف تریاک بالاترین درصد را به خود اختصاص می‌دهد، 54 درصد مواد مخدر مصرفی در کشور تریاک، بعد از آن «ماری‌جوانا»، «گل» «حشیش» و «گراس» با 12 درصد رتبه دوم و رتبه سوم را حشیش با 8 درصد و هرویین رتبه چهارم را با 7 درصد به خود اختصاص می‌دهد.
وی ادامه داد: چشم‌انداز تغییر الگوی مصرف نشان می‌دهد که پیامدهایی نامطلوب‌تر از گذشته خواهد داشت.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان متذکر شد: میانگین سن شیوع مصرف در کشور 24 سال است، 2.1 درصد دانش‌آموزان حداقل یک‌بار مواد مخدر را مصرف کرده‌اند و 2.6 درصد از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی کشور حداقل یک‌بار تجربه مصرف مواد مخدر را دارند.
وی ابراز داشت: آخرین تحقیقات بیانگر آن است که نزدیک به یک‌چهارم نگرش‌ها نسبت به مصرف مواد مخدر هنوز مثبت است، اعتیاد نزول از هستی به نیستی، برانداز و خانمان‌سوز است و موضوعی است که باید همچنان به آن پرداخت درحالی‌که بسیاری هنوز آن را باور ندارند.
هادی‌زاده بیان کرد: نرخ شیوع مواد مخدر در اصفهان 2.39 است، میزان مصرف مواد در دانش‌آموزان اصفهانی یک درصد پیش‌بینی می‌شود، با این‌که این آمار جزو آمارهای نادر به حساب می‌آید اما همچنان تمرکز بر روی شناسایی دانش آموزان معتاد، غربال‌گری، درمان و حمایت اجتماعی هست.
وی عنوان داشت: اکثریت اعتیاد دانش‌آموزان مربوط به خانواده است، که باعث انتقال اعتیاد به آن‌ها شده است، برخی دیگر شامل نوزادان و اطفالی است که به دنیا آمده از مادر معتاد هستند و در واقع سن اعتیاد از دوران جنینی است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان تأکید کرد: بسیاری از دانش‌آموزان اعتیاد خود را پنهان می‌کنند، در صورت اعتماد هم تمایل ندارند که خانواده‌ها مطلع شوند و این در حالی است که اذن ولی جزو پیش‌نیازهای حقوقی است.
وی در خصوص نگرانی‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره خانم‌های معتاد متذکر شد: خانم‌ها معمولاً به سمت درمان اعتیاد نمی‌روند و این مسأله را پنهان می‌کنند، آن‌ها نگران هستند از این که دیگران متوجه بشوند، همچنان که روند درمان روندی هزینه‌بر و نیازمند صبر و حوصله است و خانواده‌ها معمولاً از آن استقبال نمی‌کنند.
هادی‌زاده این آمار را در استان اصفهان را به مراتب پایین‌تر از میانگین آمار کشوری دانست و اظهار داشت: با وجود این دغدغه‌ها شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در اصفهان نسبت به این موضوع زیاد است، با تلاش‌های صورت گرفته و افزایش آگاهی بانوان گرایش بانوان به درمان هم بیشتر شده است.