حمایت از تولید ملی مهم‌ترین روش در رسیدن به استقلال و موفقیت در هر کشوری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، رهبر معظم انقلاب در بیانات خود لحظاتی پس از تحویل سال نو، به رسم همیشه، شعار امسال را، حمایت از کالای ملی عنوان کردند. ایشان در بیانات خود ضمن اشاره به وقایع تلخی که در سال گذشته به دست برخی از منافقان فریب خورده در کشور رخ داد، تاکید کردند هدف دشمن تنها براندازی جمهوری اسلامی است و از هیچ کاری برای رسیدن به مطلوب خود دریغ نمی‌ورزد.

دشمنان قسم خورده کشورمان به‌ویژه آمریکا تلاش می‌کنند تا از راه‌های مختلف مانند تحریم و قطع رابطه با ایران، پایه‌های اقتصاد را در کشور سست کنند. آنها با هدف گرفتن معیشت مردم سعی دارند تا به نظام ضربه بزنند. یکی از راه‌هایی که می‌تواند دشمن را در این مسیر ناکام بگذارد بستن راه ورود کالای خارجی و استفاده از تولید ملی است، از این رو رهبر انقلاب از ملت ایران خواستند تا با عزمی ملی در حمایت از کالای ایرانی راه را به روی دشمنان ببندند و اجازه ندهند تا آنها به هدف خود برسند.

چرا باید کالای ایرانی بخریم؟

با این مقدمه به شرح مختصری از ضرورت خرید کالای ایرانی پرداخته می‌شود. به عبارتی تلاش می‌شود تا به تعدادی از سوالاتی که ممکن است در این باره پیش بیاید پاسخ داده شود.

کیفیت، یکی از فاکتورهای اصلی در بحث خرید است که برای هر فردی حائز اهمیت است و از الویت‌ها محسوب می‌شود. فاکتور دوم قیمت کالای مورد نظر است و این دو موازی یکدیگر هستند یعنی مشتری برابر با سطح کیفیت کالا مبلغی را پرداخت می‌کند و اگر قیمت کالا را بیش از کیفیت آن بداند، اقدام به خرید نمی‌کند.

در پی نظرسنجی‌هایی که درخصوص خرید کالای خارجی از تعدادی از افراد صورت گرفت، جز عده‌ای معدود که علاقه به خرید برندهای معروف داشتند، اکثریت کیفیت را دلیل اصلی خود عنوان کردند. آنها معتقد بودند اگر کالای ایرانی هم به این سطح از کیفیت برسد، بدون شک از آن حمایت خواهند کرد. قطعا آنچه آنها به عنوان دلیل نقل کردند جای تأمل دارد، اما در اینجا این سوال در ذهن پیش می‌آید که آیا محصولات خارجی‌ای که امروز با افتخار و قاطعیت از آنها دفاع می‌شود از ابتدا همین بوده است؟ و یا اینکه چقدر نسبت به کالای به اصطلاح برندی که تهیه می ‌کنند شناخت دارند؟ شاید مروری بر تاریخچه برخی از برندهای معروفی که امروز جایگاه جهانی دارند بتواند کمی برایمان جدیت حمایت از کالای ملی را روشن کند.

برای مثال تویوتا که امروزه یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان و متعلق به کشور ژاپن است گذشته پر فراز و نشیبی داشته است. شرکتی که در اوج ناباوری در بحبوحه دو جنگ جهانی با حمایت مردم و دولت از کارخانه ریسندگی تبدیل به یکی از خودروسازان معروف جهان شد که در سال‌های اخیر تولیدش به اوج خود رسیده و در  بین 8 خودروی صادراتی جهان قرار دارد.

نمونه دیگر شرکت نوکیاست که اتفاقا این شرکت هم سیر تکاملی جالبی را پشت سر گذاشته است. نوکیا درابتدا یک شرکت کاغذسازی بود، پس از مدتی به تولید چکمه و پوتین چرم پرداخت، سپس به تولید تایر و نهایتا به تولید کابل و تلفن رادیویی یا همان گوشی همراه روی آورد.

نوکیا در سراشیبی پیشرفت و موفقیت قرار گرفته بود و پله‌های ترقی را سپری می‌کرد که با ظهور و رونمایی آیفون، جایگاهش به رده‌های چندم نزول کرد تا آنجا که مدیرعامل وقت، اقدام به واگذاری شرکت کرد. مدیر بعدی راه را ادامه داد و در نهایت موفق به تولید و رونمایی از تلفن رادیویی شد که با استقبال خوبی مواجه شد. رهبر وقت فنلاند در آن زمان از این تولید حمایت کرد و از آن در راستای انجام قرارها و دریافت گزارش‌های کاری بهره برد که این امر انگیزه‌ای شد تا شرکت نوکیا در پی اجرای ایده تولید گوشی رادیویی در سایز دستی شود. این محصول فراگیر شد و نخست وزیر فنلاند نیز از جمله افرادی بود که از این تولید استفاده و حمایت کرد.

اینها تنها دو مورد از نمونه‌های حمایت از تولید ملی در جهان است؛ حمایتی که امروزه از دلایل مهم استقلال این کشورها محسوب می‌شود. ملت شریف ایران در طول تاریخ نشان داده‌ است که هیچ چیز نمی‌تواند مانع  رسیدن به اهداف و آرمانهایش شود. مقاومت در برابر تحریم‌هایی که طی دو دهه اخیر علیه کشورمان به دست دشمنان صورت گرفته است یکی از نمونه‌های بارز آن است؛ تحریم‌هایی که تنها برای فلج کردن اقتصاد کشور بود تا به این شیوه عرصه را برای مردم تنگ کنند.

چرا باید کالای ایرانی بخریم؟

شاید کالای ایرانی از کیفیت مشابه خارجی‌اش برخوردار نباشد اما قطعا با حمایت ملی می‌توان به سطحی بالاتر رسید و در این زمینه در سطحی جهانی حرفی برای گفتن داشت.

حمایت از تولید ملی می‌تواند علاوه بر رفع مشکلات اقتصادی که هدف اصلی تحریم‌هاست، سبب استقلال کشور و کاهش واردات و افزایش صادرات باشد. وابستگی اولین حربه برای استثمار هر کشوری است و می‎‌تواند راه را برای سلطه دشمنان باز کند تا با استفاده از آن در بزنگاه‌های مهم سیاسی و اقتصادی در راستای  اعمال فشار علیه آن کشور استفاده کنند.

هر کشوری کالاهایش را در هر زمینه‌ای با توجه به فرهنگ خود تولید می‌کند که همین امر یکی از راه‌های مهم انتقال فرهنگهاست. وارد کردن کالای خارجی قطعا با فرهنگ کشور مورد نظر همراه خواهد بود که می‌تواند گاهی اثرات سوئی بر نگرش مصرف کننده‌ها به‌ویژه جوانان داشته باشد و اگر از تولید ملی حمایت شود می‌توان همان کالا را با فرهنگ ایرانی تولید و از تبعات جانبی جلوگیری کرد. علاوه بر فرهنگ، بحث سلامت در وارد کردن کالای خارجی بسیار حائز اهمیت است. متاسفانه این حقیقت که برخی از کالاهای خارجی به صورت غیرقانونی و از راه قاچاق وارد کشور می‌شوند، جای انکار ندارد در نتیجه به دلیل عدم نظارت، سلامت آنها مورد سوال واقع می‌شود و این مساله یکی از معضلات مهم است.

اما مهم ترین نکته این است زمانی که از تولید ملی حمایت شود، چرخه تولید دوام خواهد داشت که همین سبب ایجاد و حفظ اشتغال پایدار می‌شود و جوانان زیادی را از معضل بیکاری و تبعات آن حفظ می‌کند.  با توجه به آنچه در بالا ذکر شد قاطعانه می‌توان گفت تنها دلیل پیشرفت و موفقیت کشورهای بزرگ دنیا همین خودباوری و حمایت از تولیدات ملی است. باشد که مردم کشورمان نیز با عزمی ملی در سایه امام زمان (عج) و با تدابیر و فرماندهی رهبر معظم انقلاب، ایران سربلند را به این درجه از خودکفایی و استقلال برسانند.

خوشبختانه پس از بیانات رهبر انقلاب در نامیدن سال جدید، کمپین‌ها و هشتگ‌های متعددی در این باره در فضای مجازی به راه افتاده است. کاربران با راه اندازی هشتگ هایی چون حمایت از تولید ملی، پای کار ایرانیم، به کار ایرانی افتخار می‌کنم حمایت خود را از فرمان رهبر و کالای ایرانی را نشان دادند.

چرا باید کالای ایرانی بخریم؟

چرا باید کالای ایرانی بخریم؟

چرا باید کالای ایرانی بخریم؟

چرا باید کالای ایرانی بخریم؟

انتهای پیام/ باشگاه خبرنگاران