در دانشگاه علمی کاربردی ماهان سپاهان عنوان شد:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، به مناسبت روز پژوهش، بیست و پنجمین سالروز تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی و ششمین سالروز تأسیس مرکز علمی کاربردی گروه توسعه صنعتی ماهان سپاهان صبح امروز همایشی در دانشگاه علمی کاربردی ماهان سپاهان برگزار شد.

 

دانشگاه علمی کاربردی ماهان سپاهان امکانات صنعتی فوق‌العاده‌ای دارد

رییس دانشگاه علمی کاربردی گروه توسعه صنعتی ماهان سپاهان در این همایش گفت: مرکز علمی کاربردی گروه توسعه و صنعتی ماهان سپاهان، از مهر سال ۹۱، فعالیت خود را در یک‌رشته با ۹ دانشجو شروع کرد.

علیرضا اعلایی بابیان اینکه بعد از گذشته پنج سال در ورودی سال ششم دانشجویان به ۷۰۰ نفر در ۱۲ رشته رسیده‌اند، اظهار کرد: با کفیت مطلوب توانسته تاکنون قدم‌های مؤثری برداریم و برخی از ارزش‌گذاری‌هایی انجام‌شده، نشان می‌دهد که دانشگاه ما در زمینه فرهنگی و دانشجویی سومین دانشگاه استان اصفهان است.

وی افزود: این مقام خوبی بود که در ابتدای کار توانستیم کسب کنیم و پتانسیل این مرکز علمی کاربردی فراوان است که باید که از آن استفاده می‌کنیم.

رییس دانشگاه ماهان سپاهان با اشاره به اینکه خوشبختانه در یک گروه گسترده‌ای هستیم و امکانات صنعتی فوق‌العاده‌ای داریم، بیان کرد: از شرکت‌های مواد غذایی تا روغن‌های صنعتی، لوله، پروفیل، صنایع فولاد و پتروشیمی جز فعالیت‌های اهم گروه ماهان است که از این امکانات برای دانشگاه استفاده می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه این پتانسیل می‌طلبد ما به این دانشگاه به دید بهتری نگاه کنیم و افق روشن‌تری برای آن در نظر بگیریم، گفت: رشته‌هایی که در دانشگاه علمی کاربردی گروه توسعه صنعتی ماهان سپاهان داریم مطابق با اهداف علمی کاربردی است.

اعلایی عنوان کرد: جز معدود دانشگاه‌هایی هستیم که در جوار صنعت فعالیت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، اقتصاد مقاومتی را در سرلوحه کار خود قراردادیم، خاطرنشان کرد: هر دانشگاهی که بخواهد چنین امکانات و زیرساخت‌هایی را داشته باشد، هزینه زیادی نیاز دارد که این دانشگاه به توجه اقتصاد مقاومتی، زیرساخت‌های خوبی از شرکت گرفتیم و توانسته‌ایم خودمان را به ارتقا مطلوبی برسانیم.

رییس دانشگاه علمی کاربردی ماهان سپاهان بابیان اینکه اگر امکانات آزمایشگاهی پیشرفته و به‌روز بخواهیم، هزینه‌های بالایی نیاز دارد، افزود: خوشبختانه توانسته‌ایم با یک تعامل خوب با شرکت فولاد ماهان سپاهان این دانشگاه را روبه‌جلو ببریم.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ رشته در این مرکز وجود دارد که در مهر آینده دو رشته به آن اضافه می‌شود، مطرح کرد: سال جاری یک نقطه عطفی در فعالیت‌های دانشگاه است و اقداماتی برای ایجاد که یک مرکز رشد در دانشگاه انجام‌شده است.

اعلایی اضافه کرد: با هماهنگی انجام‌شده یک مرکز رشد تحت عنوان مرکز رشد صنعت فولاد در دانشگاه ماهان سپاهان ایجاد می‌شود که وارده مرحله نوینی خواهیم شد که بتوانیم در کنار بحث مهارت، فعالیت‌های پژوهشی را انجام دهیم.

وی بابیان اینکه پژوهش را می‌توانیم به‌عنوان کارآفرینی‌های نوین مطرح کنیم، اظهار کرد: ۷۰۰ دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند و همکاری خوبی بین دانشجویان و شرکت‌های صنعتی است.

 

آیا تاکنون صنعت برای فعالیت میزبان دانشگاه و دانشجو بوده است؟

مدیر عامل گروه توسعه صنعتی ماهان سپاهان هم در این همایش اظهار کرد: خوشحالم امروز در بخشی از فعالیت گروه ماهان در خدمت شما هستیم و افراد و سازمان‌هایی که در این بخش فعالیت دارند، یک وجه تمایز هستند.

حسین کشایی گفت: قطعاً در استان شرکت‌هایی که از شرکت‌های ما بزرگ‌تر هستند، وجود دارند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها زحمت داشتند یک دانشگاه علمی کاربردی را در مجاور صنعت به خود نداده‌اند.

وی بابیان اینکه پایه‌گذاران و بنیان‌گذاران این دانشگاه به دنبال بحث اقتصادی نبوده‌اند، اضافه کرد: هیچ توجیهی ندارد که دانشگاهی با حدود ۷۰۰ دانشجو در مقاطع و رشته‌های مختلف، سود ده باشد و سند ادعایی بنده سرنوشتی است که برای دانشگاه‌های علمی کاربردی در کل کشور به وجود آمده است.

مدیر عامل این گروه صنعتی با تأکید بر اینکه علا رقم کاهش دانشجو و امکانات در دیگر دانشگاه‌ها، این دانشگاه رو به رشد است، تصریح کرد: این فعالیت‌های رو به رشد دانشگاه علمی کاربردی گروه توسعه و صنعتی ماهان سپاهان نوع نگاه مدیران گروه هلدینگ را به مقوله علم و دانش می‌رساند.

وی ادامه داد: اگر به دنبال فعالیت واقعی و موضوعی که علم در کنار صنعت قرار بگیرد، باشیم، راهی به‌جز این نگاه نیست.

کشایی بابیان اینکه در زمینه علوم پزشکی به‌راحتی بیمارستان‌ها را در اختیار دانشگاه‌های پزشکی قرارگرفته است، خاطرنشان کرد: آیا تاکنون این اتفاق در صنعت افتاد است که صنعتی بتواند میزبان دانشگاه و دانشجو باشد.

وی گفت: علا رقم اینکه تولید و وضع اقتصادی فعلی خوب نیست اما سعی نکردیم دانشگاه را کوچک کنیم و امروز شاهد یک آزمایشگاهی با امکانات خوب و پیشرفته هستیم.

مدیر عامل گروه توسعه صنعتی ماهان سپاهان ادامه داد: شرکت فولاد ماهان سپاهان دو آزمایشگاه پیشرفته و روز دنیا محیا است که یکی از این آزمایشگاه‌ها برای محصولات شرکت و یکی آزمایشگاه برای دانشجویان وجود دارد.

 

گروه توسعه صنعتی ماهان با قرار دادن علم و صنعت در کنار هم به توسعه شهرستان کمک کرده است

سرپرست فرمانداری شهرستان مبارکه این همایش ضمن تبریک روز پژوهش به همه پژوهشگران و دانش‌پژوهان، اظهار کرد: پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای رسیدن به پیشرفت و توسعه همه‌جانبه یک کشور است.

جواد سلطانی بابیان اینکه پژوهش‌ها و تحقیق‌ها باید بر اساس نیازهای یک جامعه صورت پذیرد،گفت: بدون شناسایی نیازها قطعاً رشد و تکامل جامعه با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

وی یکی از عوامل رکود یک جامعه را عدم توجه به پژوهش عنوان و تصریح کرد: سرمایه‌گذاری و توجه جدی به بخش پژوهش قدرت و استقلال کشور در همه حوزه‌ها ازجمله حوزه اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی و …  را تقویت خواهد کرد.

سرپرست فرمانداری مبارکه افزود: مرکز آموزش علمی و کاربردی ازجمله دانشگاه‌هایی در کشور است که باعث ایجاد ارتباط بین علم ،فن و مهارت می‌شود و تا حدودی از مدرک‌گرایی پرهیزکرده است.

وی بابیان اینکه به‌نحوی‌که دانشجو بعد از گذراندن مهارت‌های ویژه در این مرکز آمادگی ورود به بازار کار را دارد و با کارآفرینی و حرفه‌آموزی به چرخه اقتصادی کشور نیز کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: این مراکز نسبت به سال‌های قبل پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است که حاصل تلاش مدیران این مجموعه است.

سلطانی ادامه داد: اگر کار مبنای علمی داشته باشد قطعاً کیفیت آن افزایش و هزینه‌های تولید نیز کاهش می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه پیشرفت و توسعه پایدار هر کشوری درگرو انجام فعالیت‌های پژوهشی است، اظهار کرد: پژوهش و تحقیق صورت نگیرد دانش بشری دچار سکون و روبه افول خواهد رفت و جامعه دچار رکود می‌شود.

سرپرست فرمانداری مبارکه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند ما باید علم را به فناوری و فناوری را به صنعت و صنعت را در خدمت و توسعه کشور به‌کارگیریم، خاطرنشان کرد: گروه توسعه صنعتی ماهان به‌حق از معدود صنایعی است که با در کنار هم قرار دادن علم و صنعت به توسعه همه‌جانبه شهرستان به‌ویژه در بخش اقتصادی کمک کرده است.

 

آزمایشگاه برق و مکانیک این دانشگاه علمی کاربردی هم در حاشیه این همایش افتتاح شد.

این آزمایشگاه بااعتباری بالغ‌بر دو میلیارد ریال ساخته‌شده است و در زمینه آزمایش‌های رشته برق و مکانیک فعالیت می‌کند.

 

انتهای پیام/