مبارکه نا گزارش می دهد؛

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی یکی از بهترین راهکارهای اشتغال زایی در مناطق روستایی است که جلوگیری باز کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش ارزش افزوده محصولات و پیشرفت اقتصادی – اجتماعی مناطق روستایی را به همراه دارد.

آبان ماه سال جاری طی امضای میثاق نامه جامع اقتصاد مقاومتی در شهرستان مبارکه، هلو به عنوان محصول شاخص این شهرستان در عرصه صنایع تبدیلی و تکمیلی و صنایع کوچک خانگی انتخاب شد.

این تفاهم نامه جامع همکاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرستان و با تأکید بر رشد و توسعه صنایع تبدیلی کوچک و صنایع کوچک خانگی به امضا رسید.

در این میثاق نامه هلو محصول شاخص معرفی و قرار شد دستگاه ها و مسئولان برای ایجاد کارگاه های کوچک صنایع تبدیلی اقدام کنند، چند ماه از این امضای مسئولان می گذرد اما این میثاق نامه هیچ نتیجه و خروجی نداشته است و هیچ صنعت تبدیلی به علت مشکلات اداری در شهرستان وجود ندارد.

 

ما حاضر به کمک به تمام مراحل ایجاد صنایع تبدیلی هستیم

مدیر بسیج سازندگی شهرستان مبارکه در گفت و گو با مبارکه نا با اشاره به ایجاد صنایع تبدیلی گفت:بعد از ابلاغ، ایجاد طرح صنایع تبدیلی با الولیت ایجاد فرآوری محصولات باغی به ویژه هلو جلساتی در سطح شهرستان برگزار کردیم.

سرگرد مهرداد عقیلی با بیان اینکه جلساتی با جهاد کشاورزی داشته ایم و همایش میثاق نامه را روستای هراتمه برگزار کردیم، افزود: روستای هراتمه یکی از قطب های تولید هلو در سطح شهرستان مبارکه است، این جلسه با حضور دهیاران و مسئولان برگزار شد که برای ایجاد کارگاه های صنایع تبدیلی اقداماتی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه این جلسه با حضور ادارات صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شبکه بهداشت و درمان، اصناف کشاورزی، جهاد کشاورزی برگزار و قرار شد تعهداتی انجام شود، خاطرنشان کرد: با توجه به این همایش با تعامل فنی و حرفه ای برای 200 نفر از بسیجیان دوره های آموزشی صنایع تبدیلی برگزار و مدارک فنی و حرفه ای برای شرکت کنندگان صادر کردیم.

سر گرد عقیلی اضافه کرد: عملا تا به این زمان اتفاق خاصی رخ نداده است.

سرگرد عقیلی بیان کرد: ما به یکی از کارخانه های تولید صنایع تبدیلی در شهرستان کرج سفر کردیم و تفاهم نامه ای با این کارخانه بسته ایم که این دستگاه ها از این شرکت خریداری و در اختیار متقاضیان قرار داده شود.

وی با تاکید بر اینکه تسهیلات ویژه وام برای این متقاضیان با 12 ماه تنفس برنامه ریزی کردیم، تصریح کرد: پیش بینی کردیم هر کارگاه صنایع تبدیلی می تواند تقریبا از سه تا شش شغل مستقیم ایجاد کند، متقاضیان را به صنف خوار و بار شهرستان برای طی مراحل کسب مجوز و پروانه کسب معرفی کردیم.

مدیر بسیج سازندگی مبارکه اضافه کرد: با توجه بروکراسی طولانی انجام این کار متاسفانه کسی تا این زمان موفق به کسب مجوز نشده است.

وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی شاخه های زیای دارد، اظهار کرد: میوه های خشک، ترشیجات، شوریجات، بسته بندی، فرآوری، سرکه، آب میوه و … تعدادی از شاخه های صنایع تبدیلی است و ما حاضر هستیم به تمام این مراحل کمک کنیم.

سرگرد عقیلی با اشاره به اینکه بیش از 30 درصد از محصولات کشاورزی به صورت ضایعات از بین می رود، افزود: صنایع تبدیلی کمک می کند که این 30 درصد از ضایعات جلوگیری شود و ایجاد اشتغال برای جوانان ایجا کند و درآمد زیادی برای کشاورزان خواهد است.

وی با ابراز تاسف از فرهنگ خام فروشی در بین مردم گفت: متاسفانه فرهنگ خام فروشی در بین مردم و کشاروزان است و خام فروشی مشکلات خاص خود را دارد، در فصل محصول آن محصول را از کشاورز با قیمت خیلی پایین می خرند و سردخانه مناسب برای نگه داری این محصول یا میوه نداریم و که میوه به تدریج وارد باز شود.

مدیر بسیج سازندگی مبارکه با بیان اینکه اگر بحث صنایع تبدیلی در شهرستان مبارکه پای بگیرد می تواند به اشتغال و اقتصاد شهرستان کمک کند، خاطرنشان کرد: این کار بار زیادی برای دولت ندارد و با کمترین هزینه اشتغال خوبی را برای جوانان شهرستان ایجاد خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه های فرآوری صنایع تبدیلی فقط محدود به یک محصول نیست و برای محصولات زیادی می توان استفاده کرد، گفت: در خواست ما از دهیاری هایی که توانمندی این کار را دارند این است که هر روستا یک کارگاه مستقل را اندازی کند که اشتغال در سطح روستاها رونق پیدا کند و باعث ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری ها باشد.

امیدواریم بعد از گذشت 10 ماه از سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، مسئولان فکری برای تحقق اقتصادی مقاومتی کنند و اقدامی انجام دهند.

انتهای پیام/