گرچه خرید کشتی‌های کره‌ای به قیمت بیکار شدن یاردهای کشتی‌سازی داخلی تمام می‌شود، اما تحویل این شناورهای تولید هیوندای باعث افزایش تقریبا دو برابری ظرفیت و ارتقای دو پله‌ای جایگاه IRISL دربین برترین کشتیرانی دنیا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا، اواسط ماه گذشته شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرارداد خرید 8 فروند شناور شامل هیوندای شامل دو فروند کشتی مگاسایز 14 هزار و 500 TEU و 6 فروند شناور 49 هزار تنی را با شرکت هیوندای کره‌جنوبی امضا کرد.

چند روز پیش از امضای این قرارداد، مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) با انتقاد از بی توجهی بهره‌برداران به ظرفیت‌ یاردهای داخلی با چشمانی اشکبار گفته بود: «یزوایکو آمادگی دارد در هر سایزی از کشتی را برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بسازد در این راستا در  حال تدوین یک برنامه 7 ساله (2017 تا 2025 میلادی) هستیم که در آن 9 هدف استراتژیک بیرون آمد و از میان آنها سه هدف را دنبال کردیم.»

رضاییان با تاکید بر این‌که “متاسفانه اعتمادی به کشتی‌سازان داخلی نیست” تصریح کرد:‌ هم‌اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم کاملا با کشتی‌سازان خارجی رقابت کنیم و هیچ مشکلی در حوزه زمان، قیمت و دانش نداریم. طی 5 سال اخیر ایزوایکو پروژه‌های خود را به اتمام رسانده‌ است اما شرکت‌های کشتیران داخلی به ما سفارش ساخت نمی‌دهند.

وی پس از امضای قرارداد خرید کشتی بین کشتیرانی و هیوندای نیز گفت:‌ سفارش ساخت و تعمیر کشتی به خارجی‌ها به معنای بیکاری بیش از 5 هزار نفر کارگر و خیانت به توانمندی های مدیریتی و کارگری کشور محسوب می‌شود.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی سه هفته اخیر اطلاع‌رسانی درباره مفاد قرارداد نکرده و جزییات این خرید از جمله تعداد شناورها، قیمت و … همچنان در هاله‌ای ابهام قرار دارد. البته در این بین یک موسسه معتبر اروپایی در جدیدترین گزارش خود تعداد کشتی‌های سفارش داده شده  توسط کشتیرانی به هیوندای را 8 فروند اعلام کرده است.

بر اساس آمار این موسسه این 8 فروند کشتی در مجموع 116 هزار TEU به ظرفیت حمل کشتیرانی اضافه خواهند کرد. به عبارت دیگر با تحویل این هشت شناور ظرفیت کنونی کشتیرانی از 102 هزار و 155 TEU به 218 هزار و 155 TEU افزایش می‌یابد. تعداد کشتی‌های IRISL نیز از 48 فروند کنونی به 56 فروند افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رتبه با 102 هزار و 155 TEU رتبه 20 برترین کشتیرانی‌های دنیا را در اختیار دارد. چنانچه 8 کشتی مورد نظر ظرف 2 سال آینده به کشتیرانی تحویل شود و با فرض این‌که ظرفیت سایر شرکت‌های خارجی در این مدت بدون تغییر باقی بماند، IRISL پس از ون‌های تایوان (Wan Hai) به رتبه 18 دنیا صعود می‌کند.

شهریور سال گذشته مدیرعامل کشتیرانی با تشریح 7 اولویت کاری خود گفته بود: «هم‌اکنون رنکینگ 21 دنیا را در اختیار داریم که با توجه به قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و نیروهای توانمندی که در کشور داریم برنامه‌ریزی کرده‌ایم ظرف دو سال آینده به رنکینگ 15 دنیا برسیم. مطابق برنامه در پایان 5 سال آینده نیز به یکی از 10 شرکت تاپ -برتر- کشتیرانی دنیا تبدیل خواهیم شد.»

بازار حمل‌ونقل دریایی دنیا طی سال 2016 میلادی دچار رکود سنگینی بود، به‌طوریکه شرکت کره‌ای «هانجین» به‌عنوان یکی از شرکت‌های برتر کشتیرانی دنیا به دلیل همین وضعیت نامناسب بازار ورشکسته شد و به ناوگان خود چوب حراج زد.

انتهای پیام/ تسنیم