محمدحسین جعفریان:

این روزها البته به خاطر ادعای تقلبی که در دور دوم انتخابات اینجا مطرح شده است، کل افغانستان به تبعیت از شهر کابل ملتهب است.
وجود این اوضاع البته سبب نمی‌شود که من در نخستین روزهای ورود، به خیابانهای اصلی و بازارهای شهر سرک نکشم. روشن است بخشی از کالاها ایرانی‌اند. در سالهای اخیر بازارهای عراق و افغانستان، محل مناسبی برای عرضه محصولات کشورمان بوده‌اند.اما به نظر می‌رسد اوضاع بر وفق مراد نیست.
مردم در اینجا معتقدند در آغاز کالاهای ایرانی کیفیت مناسبی داشتند، اما به مرور که مشتریان بسیاری یافتند، به جای بهره‌برداری از استقبال گسترده موجود و بالاتر بردن استانداردهای تولید، کیفیتشان کاهش یافت. به طوری که کم کم در بیشتر بخشها آوازه نخستین وخوشنامی اولیه را از دست داده و بد نام شدند. تقریبا بلایی که بر سر تولیدات و محصولات چینی در ایران آمد، در افغانستان برای کالاهای ایرانی درحال وقوع است. این در حالی است که بازار این کشور یکی از بکرترین و پرمنفعت ترین بازارها برای محصولات ماست. مانند هر حوزه‌ای که در پی بروز اشکال، نخست می‌پرسیم، مراکز نظارتی کجا بودند و چرا به وظیفه خود عمل نکردند در اینجا نیز این پرسش پیش می‌آید که چرا در بخش صادرات حضور چنین مراکزی چشمگیر و مؤثر نیست؟ نوروز امسال من سفری به عراق داشتم. مشابه همین وضعیت در آنجا رخ داده است. فراموش نکنید که بدنامی در این بخش تنها بدنامی یک شرکت وکارخانه و یک عنوان و علامت تجاری نیست. می‌گویند این جنس ایرانی است و پیامد آن گریبانگیر همه سیاستگذاری‌ ما در آنجا خواهد شد.
باری کار، سخت و پیچیده نیست. در بسیاری از کشورهای جهان مراکزی هستند که بر تمام کالاهای صادراتی نظارت کامل دارند آنها تا این کالاها از یک استاندارد حداقلی برخوردار نباشند اجازه صدور به دیگر کشورها را نمی‌دهند. لازم است چنین مجموعه‌ای در ایران نیز ظهور و بروز فعال داشته باشند. کم نیستند سودجویانی که برای پر کردن جیب خود محصولات بی کیفیت را روانه بازارهای خارجی می‌کنند. اینها در کوتاه مدت به سودهای کلان دست پیدا می‌کنند، اما در میان مدت و بلند مدت کار را برای تولید کنندگان صادق و سالم نیز سخت می‌کنند، زیرا که ترمیم ذهنیت مصرف کنندگانی که تجربه تلخی از مصرف کالاهای ساخت ایران داشته‌اند، کار آسانی نیست. این لطمه تنها به بخش اقتصادی وارد نمی‌شود، بلکه چنانکه آمد به جایگاه ما در کشورهایی که بازارهای هدف مامحسوب می‌شوند نیز آسیب می‌رساند.
منبع:قدس آنلاين