معاون اول رئیس جمهور گفت: میزان کشت مواد مخدر در افغانستان همزمان با حضور ناتو از 1800 تن به 5 هزار و 500 تن رسیده است.

اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: صیانت از سرمایه انسانی در برابر اعتیاد تکلیف اسلامی و انسانی همه دستگاهها است و به دلیل اینکه برنامه توسعه در کشور مد نظر قرار داشته و می خواهیم آن را اجرا کنیم، باید نیروی انسانی سالم و کارآمد داشته باشیم.

وی با اشاره به رابطه خشونت افراط گری با مواد مخدر افزود: گروههای تروریستی و افراطی گر با موادمخدر رابطه تنگاتنگی دارند و مواد مخدر یکی از منابع مالی جبهه تروریست است جامعه بین الملل باید حتما با موضوع مواد مخدر بر اساس یک وظیفه برخورد کند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه از زمان حضور ناتو میزان کشت مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته است گفت: طی 10 سال گذشته و همزمان با حضور ناتو تولید مواد در افغانستان از 1800 تن به 5 هزار و 500 تن رسیده است که این موضوع نشان می دهد “ناتو” یا توان برخورد با این پدیده را نداشته یا اینکه حضورش به عنوان یک مشوق باعث افزایش کشت شده است.

وی در ادامه بر لزوم بررسی روش های قبلی مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و افزود: باید با بررسی روش های گذشته متوجه شویم کدام برنامه ها مفید است تا آنها را برای مبارزه انجام دهیم. مسائلی مثل میزان خرید و فروش مواد و دسترسی به آن نیز در این راه می تواند کمک کند.
منبع:مهر