کاخ سفید بلافاصله پس از اطلاع از این اشتباه، فهرست دیگری تهیه و در آن نام فردی با سمت «رئیس سازمان» را حذف کرده است.

کاخ سفید به اشتباه نام جاسوس آمریکا در افغانستان را در فهرست مقامات آمریکایی شرکت‌کننده در سفر سرزده اوباما به آن کشور گنجاند و آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

کاخ سفید روز شنبه به اشتباه نام مأمور ارشد آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در کشور افغانستان را در فهرست مقامات شرکت‌کننده در سفر سرزده باراک اوباما از افغانستان نوشت و آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

رسانه‌های آمریکایی از جمله روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده‌اند که کاخ سفید بلافاصله پس از اطلاع از این اشتباه، فهرست دیگری تهیه و در آن نام فردی با سمت «رئیس سازمان» را حذف کرده است. طبق نوشته این روزنامه، «رئیس سازمان» لقبی است که سیا برای جاسوسان بلندپایه‌اش در کشورهای دیگر به کار می‌برد.

این مورد که دولت آمریکا نام جاسوس خود در کشوری دیگر را افشا کند از جمله اتفاقات نادری است که پیش از این در دولت جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا رخ داده بود. البته دولت بوش نام خانم «والری پالم» را کاملاً از روی تعمد افشا کرد. هدف دولت در آن زمان بی‌اعتبار کردن همسر خانم «پالم» که او هم جاسوس سیا بود که از جمله منتقدان سرسخت حمله آمریکا به عراق بود.

رسانه‌های آمریکایی با بیان اینکه ذکر نام جاسوس تازه افشا شده می‌تواند برای او و خانواده‌اش خطرات جانی داشته باشد اشاره‌ای به نام او نکرده‌اند. سازمان سیا و کاخ سفید هم هنوز اظهارنظری در این باره نکرده‌اند.

اسامی مقامات شرکت‌کننده در مراسم سفر اوباما به افغانستان در فهرستی بوده که مقامات ارتش آمریکا در اختیار اداره رسانه‌ای کاخ سفید قرار داده بودند. برخی رسانه‌های آمریکایی می‌گویند این اشتباه ممکن است سازمان سیا را وادار به انتقال جاسوسش از افغانستان کند.
منبع: تسنیم